۰ نفر

دستورالعمل جدید بانک مرکزی در رابطه با سود بانکی

سود کوتاه مدت ۱۰درصد؛ یکساله ۱۵درصد/ تکلیف سپرده‌گذاران قدیمی چیست؟

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۵
کد خبر: 213865
سود کوتاه مدت ۱۰درصد؛  یکساله ۱۵درصد/ تکلیف سپرده‌گذاران قدیمی چیست؟

دستورالعمل جدید بانک مرکزی در رابطه با سود بانکی ابلاغ شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، از ابتدای روز شنبه یازدهم شهریور ماه تمامی بانک ها و موسسات اعتباری موظفند نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری یکساله را که در ۱۴ تیرماه ۹۵ حداکثر ۱۵ درصد اعلام شده بود، به صورت دقیق رعایت کنند.

ضمن اینکه نرخ سود علی الحساب مذکور برای سپرده های کوتاه مدت حداکثر ۱۰ درصد سالانه خواهد بود لذا از یازدهم شهریور ماه جاری هر گونه افتتاح حساب بلند مدت یک ساله نرخ سود علی الحساب حداکثر ۱۵ درصد خواهد داشت و نرخ سود علی الحساب سپرده های کوتاه مدت عادی روزشمار نیز حداکثر ۱۰ درصد سالانه خواهد بود.

بر اساس این گزارش برابر موازین بانکداری اسلامی، نرخ های سود پرداختی به سپرده گذاران به صورت علی الحساب بوده و تسویه کامل آن صرفاً پس از تسویه کامل و محاسبه سود قطعی و کسر سود علی الحساب از آنها امکان پذیر خواهد بود.

بخش نظارتی بانک مرکزی نظارت دقیق را بر بخشنامه نرخ سود که امروز از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، اعمال خواهد داشت و بانک های متخلف نیز شناسایی می‌شوند.

قراردادهای قبلی؛ با نرخ پیشین تا پایان مدت قرارداد 

به گزارش اقتصاد آنلاین، کلیه قراردادهای نظام بانکی با سپرده گذاران تا پایان مدت قرارداد به قوت خود باقی است اما قابلیت تمدید با نرخ های قبلی را ندارد و بخشنامه بانک مرکزی ناظر بر سپرده هایی است که از ۱۱ شهریور ماه به بعد منعقد خواهد شد، ضمن اینکه تمدید قراردادهای قبلی نیز باید در چارچوب نرخ های جدید باشد و افزایشی نیز در رقم موجودی سپرده های سرمایه گذاری که در گذشته انجام شده امکان پذیر نخواهد بود.

بر اساس این گزارش در صورتی که سپرده گذار قبل از پایان مدت قرارداد اقدام به برداشت یا بستن حساب خود کند نرخ علی الحساب سپرده گذاران با نرخ جدید کوتاه مدت که در بخشنامه جدید لحاظ شده، خواهد بود به عبارت دیگر اگر فردی سپرده ای یک ساله دارد و می خواهد پیش از سررسید آن را برداشت کند، نرخ سود علی الحساب سپرده کوتاه مدت که ۱۰ درصد است به او اختصاص خواهد یافت. ضمن اینکه حدقل ماندگاری سپرده در حساب ها باید یک ماه باشد.

  بنا به اعلام بانک مرکزی نرخ‌های سود در بازار بین بانکی نیز در روزهای اخیر به محدوده ۱۸ تا ۱۹ درصد کاهش یافته و این کاهش نیز کماکان در حال انجام است.