۰ نفر

امسال ۱۵۰هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است

افزایش۱۸.۴ درصدی تسهیلات پرداختی/ صنعت در رتبه دوم دریافت تسهیلات بانکی

۲۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۰۳
کد خبر: 213395
افزایش۱۸.۴ درصدی تسهیلات پرداختی/ صنعت در رتبه دوم دریافت تسهیلات بانکی

تازه‌ترین گزارش‌ها از این حکایت دارد که بانک‌ها در چهار ماهه اول امسال بیش از دو میلیون فقره تسهیلات با رقمی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به بخش‌های اقتصادی پرداخته‌اند.

در چهار ماهه ابتدایی امسال بیش از ۱۵۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها پرداخت شده که حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان معادل ۱۸.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد، این تسهیلات به حدود دو میلیون و ۱۴۷ هزار فقره تقسیم می‌شود.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، با توجه به اهمیت تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی از مجموع رقم پرداختی حدود ۹۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معادل ۶۴.۹ درصد برای تامین سرمایه در گردش اختصاص یافت که نسبت به چهار ماهه اول سال گذشته بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۱۳.۴ درصد افزایش دارد.

اما در بین بخش‌های اقتصادی صنعت و معدن توانسته ۴۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند که بعد از خدمات بالاترین حد را به خود اختصاص داده است. تسهیلات پرداختی به حوزه صنعت و معدن  تعدادی حدود  ۷۰ هزار و ۴۱۷ فقره را دربر می‌گیرد. از تسهیلات دریافتی صنعت و معدن بیش از ۳۹ هزار میلیارد تومان به تامین سرمایه در گردش اختصاص یافته که حدود ۸۶ درصد منابع این بخش را در اختیار دارد. حوزه کشاورزی با تعداد ۳۹۳ هزار فقره حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از مجموع تسهیلات را دریافت کرده که ۶۸۰۰ میلیارد تومان آن در بخش تامین سرمایه در گردش هزینه شده است.

مسکن بخش دیگر اقتصادی است که رقمی حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از مجموع ۱۵۸ میلیاردی تسهیلات را طی چهار ماهه اول امسال را دریافت کرده که در قالب ۲۵۱ هزار و ۸۰۰ فقره تسهیلات بوده است.

بازرگانی دیگر بخش اقتصادی است که تا مرز ۲۲ هزار میلیارد تومان از مجموع تسهیلات را در قالب ۲۴۵ هزار فقره به خود اختصاص داده است این بخش از منابع دریافتی ۷۷۰۰ میلیارد را در تامین سرمایه در گردش هزینه کرده است.

به روال معمول این خدمات است که بالاترین حد تسهیلات بانکی را در بین بخش‌های اقتصادی را دریافت می‌کند. خدمات ۶۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات بانکی را در چهار ماهه ابتدایی امسال با تعدادی بیش از یک میلیون و ۱۸۴ هزار فقره به خود اختصاص داد.

در حالی طی چهار ماه حدود ۱۵۵ میلیارد تومان تسهیلات از سوی شبکه بانکی توزیع شده که بنابر اعلام اخیر رییس کل بانک مرکزی پیش بینی می‌شود در سال جاری بانک‌ها تا ۶۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند که این رقم در مقایسه با ۵۴۸ هزار میلیارد سال گذشته تا بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. باید یادآور شد که از ۶۷۰ هزار میلیاردی که قرار است بانک‌ها تسهیلات پرداخت کنند حدود ۲۳۰ هزار میلیارد آن تسهیلات جدید خواهد بود و مابقی به تمدید تسهیلات قبلی اختصاص دارد.