۰ نفر

تعیین‌تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان؛ بزودی

سیف: کاسپین مجوز تاسیس شعبه گرفت

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۱۳
کد خبر: 193429
سیف: کاسپین مجوز تاسیس شعبه گرفت

رئیس کل بانک مرکزی خبر خوبی برای مجموعه کاسپین داشت و اعلام کرد که به زودی تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ولی الله سیف که امروز-یکشنبه- در رابطه با حواشی موسسه کاسپین توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که با اقدامات انجام شده، تا فردا اطلاعیه‌ای از سوی این بانک منتشر خواهد شد که حاوی اخباری درباره تعاونی فرشتگان به عنوان جزو اصلی و تاثیرگذار در جریان اخیر کاسپین است.

 وی توضیح داد: بر این اساس بخش عمده‌ای از سپرده گذاران فرشتگان که  بیشترین حجم مسایل این روزهای کاسپین مربوط به آنهاست تعیین تکلیف می‌شوند آنگاه می‌توانند مبلغی که به عنوان سپرده داشته‌اند را بنا بر تصمیم خود در موسسه مجاز سپرده کاسپین سپرده گذاری کرده و یا دریافت کنند.

سیف در مورد اینکه شروع تعیین تکلیف برای سپرده‌گذاران تنها خاص فرشتگان است یا مابقی تعاونی‌های زیر مجموعه کاسپین را نیز در بر می گیرد؟ توضیح داد:  در کل هشت تعاونی بودند که در جریان ساماندهی موسسات غیر مجاز و با وجود اینکه در ابتدا گریزان بودند اما در نهایت با توجه به قطعی بودن تصمیم بانک مرکزی و همراهی قوه قضاییه آنها نیز تصمیم به اعلام انحلال گرفتند. اکنون با اقدامات انجام شده و نقل و انتقال دارایی‌ها، مشکل شش تعاونی هم حل شده است. این تعاونی‌ها  دارای برنامه زمانی هستند که سپرده گذاران، هیات تصفیه و هیات مدیره کاسپین درجریان آن بوده و تا آخر مرداد ماه شرایط آنها کاملا عادی می شود. در عین حال که اکنون هم مشکل خاصی در مورد آنها نداریم.

رئیس کل بانک مرکزی در این رابطه که در جریان پرداخت وجوه سپرده‌گذاران فرشتگان آیا بانک مرکزی هم خط اعتباری در نظر خواهد گرفت یادآورشد: ما دارایی‌ها را شناساسی و ارزیابی کرده‌ایم و متناسب با نیاز کاسپین اگر لازم باشد با در رهن گرفتن دارایی این موسسه، خط اعتباری به تدریج در اختیار آن قرار می‌گیرد.

طبق اعلام قبلی بانک مرکزی بیشترین تعداد سپرده‌گذاران در کاسپین مربوط به تعاونی منحل شده فرشتگان هستند که تعداد سپرده‌های آن‌ها بالغ بر ۷۳۰ هزار  فقره است. از این تعداد سپرده‌های زیر ۲۰ میلیون تومان حدود ۶۵۰ هزار فقره را تشکیل می‌دهند.

کاسپین مجوز تاسیس شعبه گرفت

اما سیف، از صدور مجوز برای تاسیس شعب کاسپین نیز خبر داد و گفت: ما پذیرفتیم تا اولین مجوز خود برای تاسیس تعدادی شعبه کاسپین را صادر کنیم، این در حالی است که از زمانی که مجوز برای ثبت کاسپین صادر شد تاکنون مجوز ایجاد شعبه دریافت نکرده بود چراکه دریافت مجوز شعبه منوط به قطعیت انحلال تعاونی ها و شروع انتقال اقلام به کاسپین بود که عملیاتی شده است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از برخی حواشی پیرامون کاسپین گله کرد و افزود: متاسفانه به غلط گفته می شود سپرده گذاران کاسپین در حالی که این سپرده گذاران برای تعاونی‌های منحل شده‌ای هستند که به تدریج باید سپرده و دارایی آنها به کاسپین منتقل شود که بانک مرکزی به آن مجوز داده است.  بنابراین از زمانی که دارایی ها را تحویل بگیرد متناسب با آن سپرده‌ها مسوولیت خواهد داشت. اما متاسفانه به مبحثی برای انتخابات  تبدیل شده و با تحریف، واقعیت را به نحوی دیگر بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی زمانی اقداماتش خاتمه پیدا می‌کند که موسسه کاسپین در وضعیت کاملا باثبات باشد گفت: در این حالت دامنه‌ای از مشتریانی که خود تصیم گرفتند وجوه خود را در کاسپین نگه دارند  با آسودگی خاطر به فعالیت خود ادامه می دهند. این در حالی است که ما با جدیت و قاطعیت برنامه‌ای که در رابطه با کاسپین داشته را در حال پیگیری هستیم و تاکنون هیچ خللی در آن ایجاد نشده است.