۰ نفر

در نشست خبری بانک مرکزی مطرح شد؛

تجمیع امتیاز زوجینی که حساب پس انداز مسکن جوانان دارند/ پرداخت تسهیلات مسکن توسط بانک توسعه تعاون/پرداخت تسهیلات به دارندگان اوراق حق‌تقدم

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۴۰
کد خبر: 191428
تجمیع امتیاز زوجینی که حساب پس انداز مسکن جوانان دارند/ پرداخت تسهیلات مسکن توسط بانک توسعه تعاون/پرداخت تسهیلات به دارندگان اوراق حق‌تقدم

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی گفت: حساب‌های پس انداز صندوق یکم بانک مسکن، پس انداز جوانان و صندوق ساخت مسکن، مشمول افزایش سقف تسهیلات می‌شوند و زوجینی که دارنده حساب پس انداز مسکن جوانان هستند می‌توانند با تجمیع امتیازهای حساب خود، از مزایای دریافت وام با امتیاز بالا استفاده کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در نشست خبری امروز ظهر –چهارشنبه- بانک مرکزی، سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی در خصوص مصوبه های اخیر شورای پول اعتبار توضیحاتی را مطرح کرد.

وی گفت: این جلسه دارای 5 مصوبه بود که بر اساس نظرات مشترک بانک‌های کشور و کمیسیون اعتباری بانک مرکزی در جلسه شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در خصوص اولین مصوبه این طور گفت: در سال گذشته کسانی که از تسهیلات اوراق حق تقدم بانکی استفاده می کردند، در شهرهای بزرگ مشمول دریافت 60 میلیون تومان وام بودند و این تسهیلات برای شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت مبلغ 50 میلیون و در سایر شهرها 40 میلیون تومان بود، که در مصوبه اخیر مشمولان دریافت این تسهیلات می توانند علاوه بر مبلغ تسهیلاتی فوق، 10 میلیون تومان هم بدون سپرده گذاری تسهیلات دریافت کنند، که این تسهیلات برای زوجین مبلغ 20 میلیون تومان بدون سپرده گذاری خواهد شد.

میرمحمد صادقی تصریح کرد: دومین مصوبه یک هزار و دویست و یکمین جلسه شورای پول و اعتبار به افزایش سهم جعاله مسکن با نرخ 18 درصد اختصاص پیدا کرد و طی آن مقرر شد تسهیلات بدون نیاز به سپرده گذاری جعاله هم از 10 میلیون به 20 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

وی در خصوص این مصوبه افزود: بانک های تجاری مکلف هستند تسهیلات 50 میلیون تومانی در این بخش بدهند که با مصوبه اخیر این میزان به 70 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اینکه سومین مصوبه شورای پول و اعتبار پیرامون بخش مسکن و پلاک ثبتی ساختمان است، افزود: بر اساس این مصوبه، زوجین می توانند تسهیلات مربوط به پلاک ثبتی را که پیش از این برای یک نفر 50 میلیون تومان بود به صورت توأم 100 میلیون تومان دریافت کنند.

میرمحمد صادقی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: مصوبه چهارم شورای پول و اعتبار به حساب های مردم در بانک مسکن مربوط است. دارندگان حساب‌های پس انداز جوانان، صندوق ساخت مسکن و صندوق پس انداز مسکن یکم که میزان امتیاز حساب آنها کمتر از 60 میلیون تومان است، می توانند بدون سپرده گذاری بیشتر ما به تفاوت  را تا مبلغ 60 میلیون تومان از بانک مسکن به صورت تسهیلات دریافت کنند.

وی ادامه داد: پنجمین مصوبه جلسه روز گذشته شورای پول و اعتبار مربوط به تجمیع امتیاز زوجین دارنده حساب پس انداز جوانان بانک مسکن است، به این صورت که زوجینی دارندگان این حساب ها هستند می توانند امتیاز حساب خود را با یکدیگر تجمیع کنند و تسهیلات بر مبنای امتیاز جدید دریافت کنند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: جلسه یادشده مصوبه دیگری هم در خصوص بانک توسعه تعاون داشت، که براساس این مصوبه افراد و تعاونی های بخش مسکن می توانند از این بانک تسهیلات خرید و ساخت مسکن دریافت کنند. تسهیلات خرید مسکن در این بانک در شهرهای بزرگ سقف 60 میلیون تومانی خواهد داشت و در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت این تسهیلات 50 میلیون تومان و در سایر شهرها 40 میلیون تومان خواهد بود. تسهیلات خرید مسکن به افراد پرداخت خواهد شد. تعاونی های مسکن هم به غیر از تعاونی مسکن مهر 80 درصد هزینه ساخت را در بر می گیرد، البته تسهیلات بخش ساخت مسکن این بانک مشمول افراد حقیقی هم می‌شود.

میرمحمد صادقی تاکید کرد: مصوبات شورای پول و اعتبار هنوز به هیچ یک از بانک های عامل نرسیده است و تا دو هفته آینده این ابلاغ صورت می گیرد و بانک ها هم بر اساس منابع خود و دستورالعمل داخلی خود مصوبات را اجرایی خواهند کرد.