۰ نفر

خالی‌بودن بیش‌از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور

بخش مهمی از منابع‌ بانکی دهه ۸۰ در آپارتمان‌های لوکس بلوکه شد

۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۰۹
کد خبر: 190359
بخش مهمی از منابع‌ بانکی دهه ۸۰ در آپارتمان‌های لوکس بلوکه شد

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بخش مهمی از منابع بانکی به ویژه در دهه ۸۰ با هدف سوداگری در بخش مسکن برای ساخت آپارتمان های لوکس و گران قیمت هزینه شده و نتیجه آن امروز در اقتصاد کشور مشاهده می شود.

غلامرضا سلامی، درباره اظهارات عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی مبنی بر هم پوشانی معوقات بانکی با خانه های خالی گفت: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور خالی است که بخش مهمی از این رقم در تهران است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، وی با بیان اینکه بیشتر خانه های خالی در کشور را خانه های لوکس و گران قیمت تشکیل می دهند، افزود: خانه های خالی از آنجایی که هیچ گونه استفاده ای از آنها نمی شود، دارایی های متروک محسوب می شوند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: یکی از مشکلات نظام بانکی در حال حاضر این است که بخش مهمی از مطالبات آنها قابل وصول نیست زیرا در خانه های خالی هزینه شده است؛ بخش عظیمی از هزاران میلیارد تومانی که در آپارتمان های خالی صرف شده از سیستم اعتباری بانک ها تامین شده است.

سلامی تصریح کرد: میزان و قدرت اعتباردهی نظام بانکی بخشی از کل نقدینگی در اقتصاد است و وقتی بخش مهمی از این قدرت اعتباردهی در خانه های خالی بلوکه شود، در حقیقت بخش مهمی از نقدینگی از اقتصاد کنار گذاشته شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل سوداگری در بخش مسکن در دهه ۸۰، بخش مهم دیگری از منابع بانکی در مجتمع های تجاری استفاده شده که یا نیمه ساخت هستند یا استفاده چندانی از آنها نمی شود؛ این موضوع ناشی از بیماری اقتصادی است که بر اثر سوداگری در بخش مسکن در دهه گذشته به وجود آمده و نتیجه آن منجمد شدن بخشی از منابع بانکی است.