۰ نفر

تمرکز سپرده و تسهیلات بانکی در ۱۳ استان

۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۱۰
کد خبر: 188649
تمرکز سپرده و تسهیلات بانکی در ۱۳ استان

13 استان 9 برابر بقیه، سپرده و 7 برابر آنها تسهیلات دریافت کرده‌اند

گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان دی ماه سال 1395 که به تازگی توسط بانک مرکزی منتشر شده، نشان می‌دهد که مانده کل سپرده‌های ریالی و ارزی در سراسر کشور بالغ بر 1225هزارمیلیارد تومان بوده که نسبت دی ماه سال 94 به میزان 234هزارمیلیارد تومان معادل 23.6درصد و نسبت به اسفند 94 معادل 15.4درصد یا 163هزارمیلیارد تومان افزایش داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با 726هزارمیلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با 2640میلیارد تومان بوده است.  مانده کل تسهیلات بالغ بر 2942هزارمیلیارد تومان است که نسبت به دی ماه سال 94 به میزان 192هزارمیلیارد تومان معادل 25.7درصد و نسبت به اسفند 94 معادل 19.1درصد یا 151هزارمیلیارد تومان افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده 566 هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با 3482میلیارد تومان بوده است.

 نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی معادل 85.2 درصد بوده که نسبت به دی 94 معادل 0.9واحد درصد و نسبت به اسفند 94 معادل 2.5واحد درصد افزایش داشته است. این نسبت در تهران 85.5 درصد و در کهگیلویه و بویراحمد معادل 147.8درصد بوده است.

 نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در 7 استان

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در 7 استان بالای 100درصد بوده است. نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در استان‌های عمدتا محروم کشور ازجمله گلستان، لرستان، اردبیل، چهار محال و بختیاری، ایلام، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از 100درصد بوده است اما در سایر استان‌های کشور این نسبت با رعایت سپرده قانونی و کمتر از 100درصد بوده است.

رقم تسهیلات در 15 استان بالاتر از سپرده بعد از کسر سپرده قانونی بوده و در استان‌های مازندران، گیلان، کرمان، سمنان، لرستان، قزوین، کردستان، زنجان، گلستان، لرستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان شمالی، و کهگیلویه و بویراحمد رقم تسهیلات بیش از سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی بوده است.

 تمرکز شدید در تهران

ارقام نشان می‌دهد که تنها در استان تهران رقم سپرده‌ها بیش از 726هزارمیلیارد تومان بوده که بعد از کسر سپرده قانونی به 662 هزار میلیارد تومان بالغ شده و بیش از 59.3 درصد کل سپرده‌ها را در تهران جذب کرده است. همچنین رقم تسهیلات نیز معادل 566 هزارمیلیارد تومان بوده که حدود 60 درصد تسهیلات بانک‌های کشور در تهران پرداخت شده است. البته یکی از دلایل عمده این پدیده تمرکز شدید بانکی در تهران به خاطر وجود دفاتر اکثر شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی و تجاری کشور است که در تهران دفتر دارند اگرچه کارخانه و حوزه کاری آنها در شهرستان است اما در تهران دفتر و حساب و کتاب دارند.

 13 استان 9 برابر بقیه سپرده جذب کرده‌اند

بعد از تهران، استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، گیلان، آذربایجان شرقی، مازندران، البرز، کرمان، آذربایجان غربی، قم و یزد روی هم بیش از 90درصد سپرده‌ها را جذب کرده‌اند و بقیه استان‌های کشور یعنی 18 استان تنها 10درصد سپرده‌های بانکی را جذب کرده‌اند.

 تسهیلات 13 استان 7 برابر بقیه استان‌ها

در بخش تسهیلات نیز 13 استان شامل تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، کرمان، گیلان، آذربایجان غربی، البرز، یزد، کرمانشاه، و گلستان با سهم بیش از یک‌ درصد بازار تسهیلات معادل 87 درصد تسهیلات را جذب کرده‌اند و بقیه استان‌ها یعنی 17 استان دیگر روی هم تنها بیش از 12درصد تسهیلات را جذب کرده‌اند. به عبارت دیگر تقریبا نیمی از استان‌ها به اندازه 7برابر نیم دیگر استان‌ها تسهیلات جذب کرده‌اند.