۰ نفر

نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

بانک کشاورزی جلوی یک بحران را گرفت/ برنامه ششم توسعه هوای کشاورزان را دارد

۱۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۵۳
کد خبر: 186011
بانک کشاورزی جلوی یک بحران را گرفت/ برنامه ششم توسعه هوای کشاورزان را دارد

نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان در سال گذشته بابت خرید تضمینی محصولات، طلبی داشتند که در صورت وصول نشدن توسط بانک کشاورزی، برای سال زراعی جدید دچار بحران می‌شدند.

اقتصاد آنلاین - محمد فیروزی؛ جلال محمود زاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص پرداخت به موقع طلب کشاورزان از دولت بابت خرید تضمینی محصولات کشت شده، گفت: خرید تضمینی محصولات کشاورزی همواره به امنیت شغلی کشاورزان منجر می شود و فضای امنی برای فعالیت کشاورزی ایجاد می کند. در سالی که گذشت به دلیل کمبود منابع مالی، دولت برای پرداخت به موقع این مطالبه مشکل داشت و بانک کشاورزی به جهت حمایت از فعالان این بخش از محل منابع پولی خود، طلب کشاورزان را پرداخت کرد.

وی افزود: بانک کشاورزی مبلغی قریب به 3000 میلیارد تومان از منابع خود را بین کشاورزان تقسیم کرد و این مبلغ در زمان دیگری توسط دولت جایگزین شد. به این ترتیب شاهد بودیم که بانک کشاورزی یک حمایت دوجانبه از دولت و کشاورزان به عمل آورد، که همین موضوع هم سبب شد جمع زیادی از نمایندگان مجلس از عملکرد این بانک قدردانی به عمل آورند البته عامل دیگر در قدردانی از بانک کشاورزی و مدیریت این بانک عملکرد خوب این بانک در راستای اجرای تبصره 35 قانون بودجه سال 95 بود که اواخر سال ابلاغ شد و این بانک در فرصت کم بخش زیادی از جریمه تسهیلات معوقه کشاورزان را مورد بخشودگی قرار داد.

نایب رییس اول کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تدابیری اتخاذ شده که کشاورزان در وصول مطالبه خود با مشکلی مواجه نشوند، خاطرنشان کرد: در این برنامه ماده تبصره ای گنجانده شده که دولت از محل تاخیر در پرداخت مطالبه کشاورزان مشمول جریمه می شود و نحوه محاسبه آن روزشمار و بر اساس نرخ رسمی سود بانکی کشور در سال مورد نظر خواهد بود.

وی تاکید کرد: حمایت از تولید کشاورزی یک اصل اساسی و کمک به خودکفایی کشاورزان یک تکلیف همگانی است و مهم ترین اقدام برای کشاورزان پرداخت به موقع و خرید تضمینی محصولات کشاورزی است. چرا که هزینه های تولید برای کشاورزان بالا است و اگر در هر فصلی این مطالبه ها به مقع پرداخت شود، یک کشاورز می تواند برای فصل بعد برنامه ریزی کند و کشور دچار بحران عرضه محصولات کشاورزی نخواهد شد.