۰ نفر

رگولیشن چالش اصلی

سیطره فین‌تک‌ها بر صنعت بانکداری ایران بیشتر می‌شود

۹ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۳۵
کد خبر: 184704
سیطره فین‌تک‌ها بر صنعت بانکداری ایران بیشتر می‌شود

تب فین‌تک در کشور بالا گرفته است؛ اما مهمترین سوال در این بخش این است که آیا فین تک‌ها در ایران نیز به آینده صنعت بانکداری مبدل خواهند شد یا خیر.

چندی است که در کشور تب فین تک بالاگرفته است ازاین‌رو چند مسابقه برنامه‌نویسی در حوزه ایده‌های نوآورانه فین تکی در بخش مالی با حمایت بانک‌ها و شرکت فعال در حوزه پرداخت در چند ماه پایانی سال ۹۵ در کشور برگزار شد که نشانه خوبی است. در دنیا با آغاز و رواج فعالیت فین تک‌ها این تصور رایج و تا حدودی عملیاتی شده است که فین تک‌ها آینده صنعت بانکداری هستند و در سال‌های آتی بانک‌ها تنها زیرساخت لازم به‌منظور فعالیت فین تک‌ها را مهیا می‌کنند. با توجه به اینکه هنوز در ایران برای فعالین این نوآوری‌های مالی هنوز چارچوب مشخصی معین نشده است سؤالی که ذهن همه را مشغول ساخته است این است که آیا در ایران نیز فین تک‌ها آینده صنعت بانکداری مبدل خواهد شد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، حسین اسلامی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فناپ، در این خصوص گفت: به‌وضوح روشن است که در حال حاضر ایده‌های جدید در قالب فین تک‌ها راهبری آینده آنچه در صنعت بانکداری، اتفاق می‌افتد را به دست می‌گیرند.

وی افزود: به‌راحتی در ایران نمی‌توان ادعا کرد که فین تک‌ها آینده صنعت بانکداری هستند زیرا در حال حاضر کشور فعالین این عرصه در حال پیمودن مسیری هستند که جهت‌دهی می‌شود و این مهم با راه‌اندازی و حمایت از ایده‌های نوآورانه عملی می‌شود.

اسلامی تصریح کرد: آن چیزی که به‌وضوح روشن است، نمایانگر راهبری ایده‌های جدید در قالب فین تک‌ها در آینده صنعت بانکداری است، ازاین‌رو به‌طورقطع نمی‌توان گفت، فعالیت فین تک‌ها در کشور می‌تواند آینده بانکداری کشور را در دست بگیرد یا خیر.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی فعالیت فین تک‌ها در کشور اظهار داشت: به‌منظور فعالیت فین تک‌ها و استمرار این صنعت در کشور، نیازمند اخذ بسیاری از مجوزها در حوزه رگولیشن و بانک مرکزی هستیم، ازاین‌رو یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این صنعت در کشور در بخش رگولاتوری است.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فناپ ادامه داد: همچنین چالش دیگری که افراد دارای ایده در این حوزه با آن مواجه هستند، این است که از فرآیند عملیاتی فعالیت فین تک‌ها دورند ازاین‌رو ایده‌هایی که ارائه می‌کنند، بسیار جذاب اما قابلیت پیاده‌سازی و اجرایی شدن در را ندارد.

یکی از مهمترین چالش‌های فعالیت فین تک‌ها در کشور در حال حاضر در بخش رگولاتوری و نبود چارچوب برای این نوع فعالیت‌ها در کشور است که افراد صاحب ایده‌های نوآورانه با ریسک‌های متفاوتی مواجه می‌کند ازاین‌رو شاید توسعه فعالیت فین تک‌ها در ایران نتواند همگام با سایر کشور حرکت کند.

علی دانشگر مدیرعامل شرکت داتین در گفت گو با خبرنگار ایبِنا گفت: یک دوره زمانی پنج‌ساله در کشور لازم است تا بتوان سرویس‌هایی که از طریق فین تک‌ها به عرصه‌های مالی ورود پیدا می‌کنند را به‌صورت جدی مورد بازنگری قرارداد.

وی افزود: به‌منظور استقبال مردم از اپلیکیشن های مالی و افزایش تعداد کاربران آن و همچنین حل مشکلات رگولاتوری از سوی بانک مرکزی و نهادهای ناظر به یک بازه زمانی پنج ساله نیازمندیم.

دانشگر اظهارداشت: درکل مسیر بانکداری دردنیا به این سمت است و یکی از مسیرهایی است که بانکداری باز open banking طی می کند، به این معنا که سرویس های بانکی در معرض استفاده سایر افراد به منظور ارائه سرویس های مالی ارزش افزوده قرار گیرد که بیشتر این فعالیت ها را فین تک ها تشکیل می دهند.

وی در خصوص اعلام نشدن چارچوب فعالیت فین تک ها در کشور از سوی نهاد های ناظر گفت: وقتی یک پدیده و فناوری نوین وارد کشور می شود، طبیعی است در ابتدای امر جدی گرفته نشود ولی با گذر زمان و رواج آن در میان جامعه، بستر تصمیم گیری و تعیین چارچوب برای آن به وجود می آید از این رو به مروز زمان قواعد استفاده از این فناوری تدوین می شود.

دانشگر درباره اینکه گفته می شود، آینده صنعت بانکداری دنیا در دست فین تک ها قرار می گیرد و بانک ها تنها برای این نوع فعالیت ها زیر ساخت ارائه می دهند در ایران نیز چنین رویدادی رخ می دهد، اظهارداشت: هر رویدادی که در دنیا در بحث فناوری های نوین مالی رخ می دهد در نهایت با یک فاصله زمانی در ایران نیز روی خواهد داد و این اجتناب ناپذیر است.

مدیرعامل شرکت داتین درباره چالش های پیش روی فعالیت فین تک ها در کشور خاطرنشان کرد: موارد بسیاری در این بخش وجود دارد زیرا فین تک ها از یک سو یک استارت آپ و با تمام چالش هایی این بخش مواجه هستند.

وی ادامه داد: فعالین در حوزه مالی از این رو که تخصصی و تابع قوانین رگولاتوری است، مخاطرات خاص خودش را دارد از این رو نهاد ناظر نیز در این بخش حساسیت های فراوانی دارد که تنها مختص ایران نیست.

دانشگر در خصوص اظهارنظرهایی که فعالیت فین تک ها و استارت آپ ها عامل خلق پول عنوان کرده اند، یادآور شد، در کل یکسری از فعالیت ها می تواند منجر به پول شویی و خلق پول شود که شامل تمام فعالیت های فین تک ها هم نمی شود و رگولاتور به منظور پیشگیری از چنین مواردی قواعدی را تعریف کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز قواعدی برای فعالیت فین تک ها در کشور تعریف نشده است، گفت: در این شرایط ممکن است عده ای فعالیت هایی را در این بخش آغاز کنند که بعد ها از سوی نهاد ناظر متوقف شود و حتی شاید در آینده نهاد ناظر قواعدی سختی تعریف کند که مانع پیاده سازی بسیاری از نواوری ها مالی در کشور شود.

فین تک ها به عنوان آینده صنعت بانکداری در دنیا شناخته شده اند از این رو این مسیر نیز در ایران یا یک بازه زمانی تحقق خواهد یافت اما زمان آن بستگی به موارد بسیاری از جمله نگاه نهادهای نظارتی به این فعالیت ها دارد.