۰ نفر

تامین مالی کوتاه مدت رونق گرفت

کاهش نرخ سود بازار بین بانکی

۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴
کد خبر: 175772
کاهش نرخ سود بازار بین بانکی

بانک مرکزی اقدامات اعتباری شبکه بانکی کشور در فاصله نیمه دوم سال ۹۴ تا ۱۰ ماهه ابتدای امسال را اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، بانک مرکزی اعلام کرد: بخش اعتبارات بانک مرکزی فعالیت ها و اقدامات بسیاری از قبیل انتشار و فروش اوراق مشارکت، تدوین دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، اعطای تسهیلات مسکن به زوجین خانه اولی، مدیریت و کنترل نرخ سود بازار بین بانکی و نیز تعمیق معاملات بازار بین بانکی را در بازه زمانی نیمه دوم سال ۱۳۹۴ تا دی‌ماه ۱۳۹۵ اجرا و پیاده سازی کرده است.

انتشار و فروش اوراق مشارکت

۱- از ابتدای بهمن ماه سال ۱۳۹۴ توسط دولت به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر شده‌‌ است که از آن میزان، بالغ بر ۸,۷۶۶ میلیارد ریال به فروش رسیده است.

۲- بابت طرح‌های شهرداری های تهران، مشهد، اصفهان و تبریز جمعاً بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر شد که از آن میزان بالغ بر ۱۵,۶۵۱ میلیارد ریال از آن به فروش رسید.

۳- به میزان ۲۳ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت نافروش مانده دولت (از ابتدای سال ۱۳۹۴)، مجدداً عرضه و به پیمانکاران طلبکار از دولت واگذار شد.

۴- به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت دولت انتشار یافت و کلاً به فروش رسید.

انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام)

طی دوره مورد گزارش جمعاً ۲۶۹,۵۰۰ میلیارد ریال اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری (عام) منتشر شد که بالغ بر ۱۳۶.۶۹۰ میلیارد از آن به فروش رسید.

اعلام سود قطعی اوراق مشارکت سررسید شده

۱- سود قطعی اوراق مشارکت انتشار یافته توسط شهرداری‌های قم و قزوین در سال ۱۳۸۸ محاسبه و اعلام شد. سود قطعی اوراق مشارکت شهرداری قم به میزان ۲۳,۵ درصد (۳.۵ درصد مازاد سالانه) و شهرداری قزوین به میزان ۲۰.۳ درصد (۰.۳ مازاد سالانه) اعلام شد.

۲- سود قطعی اوراق مشارکت انتشار یافته توسط شرکت نفت و گاز پارس در سال ۱۳۸۹ به میزان ۶,۹۷ درصد سالیانه مازاد بر سود علی‌الحساب پرداختی، محاسبه و اعلام شد.

انتشار و فروش اوراق مرابحه

۱- از سوی وزارت جهاد کشاورزی به میزان ۳۳ هزارمیلیاردریال اوراق مرابحه با موضوع خرید محصولات استراتژیک کشاورزی انتشار یافت که ۲۹,۶۰۰ میلیاردریال از آن توسط بانک‌های مسکن، ملت، سپه، اقتصاد نوین، کارآفرین، پست بانک،‌ سینا و خاورمیانه خریداری شد.

۲- از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به میزان ۴۰ هزارمیلیاردریال اوراق مرابحه با موضوع تامین مالی برای خرید دارو با هدف بازپرداخت بدهی‌های بیمه سلامت با عاملیت بانک رفاه کارگران انتشار یافت. ۲۰ هزار میلیاردریال از این اوراق با نرخ ۲۰ درصد جهت واگذاری به شرکت‌های تامین سرمایه انتشار یافت که ۱۹ هزارمیلیاردریال از آن به فروش رسید. ۲۰ هزار میلیارد ریال دیگر نیز با نرخ ۱۶ درصد جهت واگذاری به طلبکاران بیمه سلامت انتشار یافت که واگذاری آن ادامه دارد.

تدوین دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط

در راستای رسالت شبکه بانکی کشور برای تامین مالی نظام اقتصادی کشور و با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری‏‏ مدظله العالی‏‏ در ابتدای سال مبنی بر ضرورت فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی صنایع کوچک و متوسط و ارتقاء توان رقابت‌پذیری آنها، دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط برای تسهیل تامین مالی اینگونه واحدها توسط این بانک تدوین و طی نامه شماره ۲۷۵۷۷‏‏,۹۵ مورخ ۱‏‏.۲‏‏.۱۳۹۵ به شبکه بانکی کشور برای اجرا ابلاغ شد.

مستثنی شدن بنگاه‌های کوچک و متوسط از شرط نداشتن بدهی غیرجاری و چک برگشتی به منظور بهره‌مندی از تسهیلات و تعهدات

در راستای اجرای کامل سیاست‌های دولت محترم برای خروج غیرتورمی از رکود، هیأت محترم وزیران طی مصوبه شماره ۱۸۵۴۹‏‏.ت۵۳۰۹۷هـ مورخ ۱۹‏‏,۲‏‏.۱۳۹۵ بنگاه‌های کوچک و متوسط تولیدی صنعتی، کشاورزی و خدماتی را از شمول تصویب نامه شماره ۲۱۱۸۴۹‏‏.ت۳۹۳۹۹هـ مورخ ۲۶‏‏.۱۲‏‏.۱۳۸۶، بندهای (۳) و (۴) جزء (ج) تصمیم نامه شماره ۸۴۵۷۰. مورخ ۲۶‏‏.۷‏‏.۱۳۹۳ و نیز شرط نداشتن بدهی غیرجاری و چک برگشتی به منظور بهره‌مندی از تسهیلات و تعهدات، مستثنی کرد که مراتب طی نامه شماره ۵۳۲۲۸‏‏.۹۵ مورخ ۲۱‏‏.۲‏‏.۱۳۹۵ به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

شایان ذکر است بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا ۲۶ دی ماه بالغ بر ۱۴۰,۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بیش از ۲۰.۳ هزار بنگاه کوچک و متوسط اعطا شده که از این تعداد، بخشی از سوی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به بانک ها معرفی شده و بخشی نیز بصورت مستقیم توسط بانک‌ها پرداخت شده است. همچنین برآورد می‌شود این رقم تا پایان سال به ۱۶۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

تعیین سقف اعتباری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا

به درخواست وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در مورد تمدید مستثنی شدن دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا از محدودیت‌های ذی‌نفع واحد موضوع در یکهزار و دویست و بیستمین جلسه مورخ ۸‏‏,۴‏‏.۱۳۹۵ شورای پول و اعتبار مطرح و شورا با حفظ سقف تسهیلات استفاده شده و تعهدات فعلی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا نزد بانک ها موافقت کرد.

اعطای تسهیلات مسکن به زوجین خانه اولی از محل صندوق پس انداز مسکن یکم بر روی یک پلاک ثبتی

وفق مصوبه۱۳۹۴,۱۲.۱۱ شورای پول و اعتبار اعطای تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به زوجین خانه اولی بر روی یک پلاک ثبتی از ۸۰۰، ۶۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریال به:

۱,۶۰۰ میلیون ریال در شهر تهران (هریک از زوجین حداکثر ۸۰۰ میلیون‌ریال)

۱,۲۰۰ میلیون ریال در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای۲۰۰ هزار نفر جمعیت (هریک از زوجین حداکثر ۶۰۰ میلیون‌ریال)

۸۰۰ میلیون ریال در سایر مناطق شهری (هریک از زوجین حداکثر ۴۰۰ میلیون‌ریال)

و با رعایت حداکثر تسهیلات معادل ۸۰ درصد ارزش ملک موافقت کرد.

تبصره: اولویت استفاده از منابع اقساط وصولی طرح مسکن‌مهر جهت تکمیل واحدهای نیمه تمام طرح مزبور به قوت خود باقی است.

اعطای تسهیلات مسکن به زوجین جوان از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن

وفق مصوبه مورخ ۱۳۹۴,۱۲.۱۱ شورای پول و اعتبار اعطای تسهیلات مسکن به زوجین جوان از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن(حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز)از ۵۰۰،۶۰۰و۴۰۰میلیون ریال به:

۱,۰۰۰ میلیون ریال در تهران(هریک از زوجین حداکثر ۵۰۰میلیون ریال)

۸۰۰ میلیون ریال در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر(هریک از زوجین حداکثر ۴۰۰میلیون ریال)

۶۰۰ میلیون ریال سایر مناطق شهری (هریک از زوجین حداکثر ۳۰۰ میلیون ریال)

افزایش یافت.

رعایت سقف‌ فردی تسهیلات دوران مشارکت مدنی ساخت مسکن

به موجب تصمیمات متخذه در جلسه مورخ ۱۳۹۴,۱۲.۱۱ شورای پول و اعتبار مقرر شد:«تسهیلات دوران مشارکت مدنی ساخت مسکن صرفاً محدود به حداکثر ۸۰ درصد کل سرمایه‌گذاری در طرح (بدون احتساب قیمت زمین) است، ضمن اینکه اعطای تسهیلات غیرمشارکتی نیز می‌باید براساس مقررات و ضوابط ابلاغی از سوی بانک مرکزی مورد اقدام قرار شود.»

بهره برداری از سامانه معامله گری الکترونیکی بازار بین بانکی ریالی

بهره برداری از فاز اول سامانه معامله گری الکترونیکی بازار بین بانکی ریالی در تیر ماه سال ۱۳۹۵ صورت گرفت.

مدیریت و کنترل نرخ سود بازار بین بانکی

در ادامه کنترل نرخ سود موزون بازار بین بانکی از سال ۱۳۹۴ نرخ سود از ۲۷ درصد در شهریورماه سال ۱۳۹۴ به رقم ۱۸,۵ درصد در پایان سال ۱۳۹۴ و هم اکنون نرخ در دامنه ۱۷ - ۱۸.۵ درصد تثبیت شده است.

تعمیق معاملات بازار بین بانکی

با گسترش و تعمیق معاملات بازار بین بانکی، تمایل بانکها به تامین مالی کوتاه مدت از بازار بین بانکی افزایش یافته است.

اعطای تسهیلات بابت احیای بافت های فرسوده شهری

ابلاغ اعطای تسهیلات احیای بافتهای فرسوده شهری در سال ۱۳۹۵ به میزان ۳۰۰ هزار واحد مسکونی، با سقف‌های فردی ۵۰۰ میلیون ریال در کلان شهرها، ۴۰۰ میلیون ریال شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و ۳۰۰ میلیون ریال برای سایر شهرها, همچنین اعطای تسهیلات ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت فرسوده به میزان ۲۰۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیون ریال (برای کلان شهرها، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و سایر شهرها)، با اولویت تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و زوجهای جوان عملکرد از ابتدای طرح تا پایان مهرماه سال جاری بالغ بر ۲۸،۶۰۰ میلیارد ریال بوده است.

اعطای تسهیلات بابت مسکن روستایی

ابلاغ تسهیلات مسکن روستایی به تعداد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و با سقف فردی ۲۰۰ میلیون ریال

عملکرد از ابتدای طرح تا پایان مهرماه سالجاری بالغ بر ۸۸,۸۰۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

تسری طرح اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن به بانک‌های تجاری

به منظور ایجاد رونق در بخش مسکن و حمایت از متقاضیان استفاده از تسهیلات مسکن، شورای پول و اعتبار در جلسه مورخ ۱۳۹۵,۵.۱۹ با تسری طرح اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن به بانک های تجاری، مشروط به تایید طرح ارائه شده از سوی بانک عامل از حیث عملیاتی بودن و شرط تعادل در منابع و مصارف آن ودر چارچوب سقفی که توسط بانک مرکزی تعیین می شود موافقت کرد. براین اساس موضوع به بانک های تجاری ابلاغ شد.