۰ نفر

آشنایی با خودپردازهای خارج از کشور

۳ آبان ۱۳۹۵، ۶:۱۰
کد خبر: 153569
آشنایی با خودپردازهای خارج از کشور

شما چه به یورو، شِکِل، پزو، دلار یا پوند نیاز داشته باشید، معمولاً پول گرفتن از دستگاه خودپرداز بانکی ساده‌ ترین و ارزان ‌ترین روش برای به دست آوردن پول نقد در خارج از کشور است.

به نوشته کسب و کار ،  بزرگ ترین مزیت استفاده از کارت عابر بانک این است که پولی که شما دریافت می‌کنید بر مبنای نرخ صرافی عمده ‌فروشی محاسبه می‌شود که معمولاً تنها برای تبادلات کلان بین ‌بانکی محاسبه می‌گردد. این نرخ اغلب بسیار بهتر از نرخی است که در صرافی ‌های محلی پرداخت می‌کنید. علاوه بر این، بانک‌ های محلی کارمزد تراکنش را هم به این نرخ اضافه می‌کنند که عملاً ممکن است تا ۲ درصد از پول شما را از بین می‌برد. البته نمی‌ خواهیم بگوییم که پول گرفتن از دستگاه‌ های خودپرداز بین ‌المللی هیچ هزینه ‌ای در بر ندارد، اما شما اگر به پول نقد نیاز دارید، با استفاده از کارت عابربانک خود می‌توانید شاهد کمترین کارمزد باشید.

پیدا کردن یک دستگاه خودپرداز

اگر کارت عابربانک شما با شبکه ‌های  PLUS، Cirrus یا Maestro در ارتباط باشد، می‌توانید تقریبا در هر جای آمریکا و کشورهای متعدد دیگری در سطح جهان، از آن برای به دست آوردن پول نقد استفاده کنید. هر یک از این شبکه ‌ها دارای بیش از یک میلیون دستگاه خودپرداز است. شبکه PLUS با کارت اعتباری Visa کار می‌کند و بدین ‌ترتیب این کارت‌ ها معمولا با چنین دستگاه‌ های خودپردازی هم‌ خوانی دارند. همین‌ طور، شبکه ‌های Cirrus و Maestro نیز با MasterCard در ارتباط هستند و بدین ترتیب دستگاه‌ های خودپرداز دارای این نشان ‌های تجاری، معمولا مسترکارت را می‌پذیرند. اکثر خودپردازها با کارت‌ این شبکه‌ های عمده مشکلی ندارند.

اما پیش از اینکه تنها با یک کارت اعتباری، خانه ‌تان را ترک کنید، مطمئن شوید که شبکه‌ های  Cirrus، Maestro یا PLUS در مقصد شما وجود دارند. با اینکه این شبکه ‌ها در بسیاری از کشورهای خارجی بسیار معمول هستند، اما برخی از کشورها هم هستند که تعداد محدودی از آنها را در خود دارند. البته هر شبکه دارای یک مکان‌ نمای دستگاه خودپرداز است.

در قسمت پشت کارت اعتباری، معمولاً نشان تجاری شبکه ‌هایی که کارت با آنها ارتباط دارد نیز گنجانده شده است. اگر کارت شما با Cirrus یا PLUS پیوند ندارد، شما مشکل این را دارید که بتوانید در کشورهای خارجی، دستگاه‌ های خودپرداز سازگار با کارت ‌تان را پیدا کنید. بهتر است برای اطلاعات بیشتر، با بانک ‌تان تماس بگیرید.

استفاده از کارت اعتباری در خارج از کشور

اگر خواهان استفاده از کارت عابربانک خود در کشورهای خارجی هستید، درنظر داشته باشید که برخی از دستگاه ‌های خودپرداز در خارج و به‌ ویژه در اروپا، اعداد PIN حداکثر ۴ رقمی را می‌پذیرند. اگر PIN شما طولانی ‌تر است، با بانک ‌تان تماس بگیرید تا آن را برای شما عوض کنند. همچنین، اگر PIN شما با حروف است و نه اعداد، پیش از ترک کشور مبدأ، آن حروف را به اعداد تبدیل کنید، چون دکمه ‌های بسیاری از دستگاه ‌های خودپرداز فقط دارای اعداد هستند. یک مساله دیگر را هم مدنظر داشته باشید: برخی از دستگاه ‌های خودپرداز در خارج از کشور به شما اجازه می‌دهند با استفاده از کارت عابربانک، تنها به حساب اصلی کارت ‌تان دسترسی داشته باشید.

تغییرات ناگهانی در فعالیت ‌های مربوط به حساب شما همچون گرفتن مدام پول نقد در یک کشور خارجی با استفاده از کارت عابر بانک، برخی اوقات ممکن است هشدارهایی مبنی بر کلاهبرداری به بانک شما صادر کند و بدین ترتیب حساب‌ تان بلوکه خواهد شد. برای جلوگیری از بروز چنین چیزی، پیش از سفرتان با بانک تماس بگیرید و به آنها اطلاع بدهید که چه زمانی و به کجا سفر خواهید داشت. همچنین، از آنها شماره تماسی بخواهید که در صورت گم شدن یا دزدیده شدن کارت، بتوانید با آن تماس بگیرید – شماره‌ای که اغلب پشت کارت عابربانک حک شده، تنها در کشور مبدأ کاربرد دارد. حتما این شماره را در جایی جدا از کارت خودتان نگهداری کنید.

خیلی مهم است در حالتی که کارت ‌تان گم می‌شود، دزدیده می ‌شود یا حتی دستگاه خودپرداز آن را دیگر پس نمی‌دهد، یک طرح جایگزین هم داشته باشید. این طرح می‌تواند در قالب یک کارت عابربانک جایگزین (یا کارت خودتان یا کارت همراه‌تان)، پول نقد، کارت اعتباری یا چک مسافرتی باشد.

هزینه‌ های دستگاه‌ های خودپرداز

فرض کنید از دستگاه خودپرداز بانکی استفاده می‌کنید که صادرکننده کارت عابربانک شما نیست. در این صورت، این احتمال وجود دارد که دست‌کم همان کارمزدهای تراکنشی معمول که بانک‌تان از شما اخذ می‌کند را از شما طلب نمایند. اما در هنگام گرفتن پول نقد از دستگاه‌ های خودپرداز بین ‌المللی، بسیاری از بانک‌ ها هزینه ‌های بیشتری می‌گیرند (یا یک نرخ ثابت که معمولاً ۱ تا ۶ دلا است، یا درصدی از کل پول دریافت شده که معمولاً بین ۱ تا ۳ درصد است را درنظر خواهند داشت). پیش از هرگونه سفر به خارج از کشور، این مساله را با بانک‌تان چک کنید؛ چرا که چنین هزینه‌ هایی اغلب و بدون هیچ اطلاعیه ‌ای تغییر می‌کنند. حتی بدتر از این، ممکن است دستگاه خودپرداز خارجی، خودش هم هزینه جداگانه ‌ای از شما طلب کند!

از آنجا که جمع این هزینه‌ های اندک ممکن است سر به فلک بزند، شاید مایل باشید بیشتر از آنچه که معمولا در کشور خودتان پول می‌گیرید، پول نقد از دستگاه خودپرداز بگیرید و همراه داشته باشید. بنابراین حتما یک گاوصندوق یا مکان پنهانی برای نگه داشته پول نقد درنظر بگیرید (برای اطلاعات بیشتر، به بخش نکات امنیت پول برای مسافران مراجعه کنید Money Safety Tips for Travelers). هنگامی که تصمیم می‌گیرد پول نقد از دستگاه بگیرید، سعی کنید این رقم رُند نباشد (مثلاً به جای ۲۰۰ یورو، ۱۸۰ یورو بگیرید) و بدین ترتیب مشکل پول خرد هم نخواهید داشت.