۰ نفر

واکنش قاطع سیف به اظهار نظر رئیس مرکز آمار؛

بانک مرکزی آمارهای مربوط به خودش را اعلام می‌کند

۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۲۱:۳۲
کد خبر: 152261
بانک مرکزی آمارهای مربوط به خودش را اعلام می‌کند

رییس کل بانک مرکزی گفت:بانک مرکزی آمارهای مربوط به خودش را اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در رابطه با این  موضوع که مرکز آمار ایران اعلام کرده بانک مرکزی نباید نرخ تورم را اعلام کند تصریح کرد: بانک مرکزی آمارهای مربوط به اقتصادکلان را از سامانه الکترونیکی خودش اعلام می کند و ما به این آمارها برای محقق کردن اهداف بانک احتیاج داریم.

وی افزود:بانک مرکزی برای سیاست گذاری های کلی و اقتصاد کلان به ابزارهایی که در این زمینه لازم است ،نیاز دارد مانند همین بحث اعلام آمار، که از آن استفاده خواهد کرد.

رییس کل بانک مرکزی در رابطه با بحث پرداخت تسهیلات به واحدهای کوچک اقتصادی افزود: به واحدهایی که تامین سرمایه در گردش برای آنها منجر به تولید مستمر می شود وام تولید تعلق می گیرد و اولویت امروز نظام بانکی حمایت از این واحدهای کوچک است.

به گفته وی تا کنون نزدیک به 12 هزار واحد تولیدی به بانک ها معرفی شده اند که منجر به عقد قرارداد شده و توانسته اند از تسهیلات استفاده کنند و تا این لحظه بیش از 9 هزار میلیارد تومان به این واحدها اختصاص پیدا کرده است و  بانک مرکزی هیچگونه محدودیتی در پرداخت تسهیلات به این واحدهای تولیدی ندارد.

سیف افزود: در شرایط موجود که بانکها دچار تنگناهای مالی هستند و فضای اقتصادی ما آن شادابی لازم را ندارد این اقدام باعث شده که تسهیلات نظام بانکی که طبیعتا از محدودیت هایی هم برخوردار هستند، جهت دار با هدفهای مشخص تخصیص بهینه پیدا کند و بتواند منجر به تحرک در اقصی نقاط کشور شده و فضای بهتری را برای اشتغال ایجاد کند.

رییس کل بانک مرکزی  در خصوص پرداخت تسهیلات بنگاههای بزرگ گفت: این بنگاهها نیاز به بررسی دقیق برای توجیه اقتصادی و استمرار فعالیت دارند زیرا باید منابع نظام بانکی منجر به افزایش تولید شده و امکان بازپرداخت تسهیلات وجود داشته باشد.

سیف با بیان اینکه کار کردن با دلار محدودیت هایی دارد و برای ما هم مشکلی نیست که با دلار کار نمی کنیم، اما تبدیلات دلاری و داشتن برخی دریافت‌های دلاری باید پیش بینی می‌شد، گفت: بر اساس سند برجام، داشتن حساب دلاری ممنوعیت ندارد و دستور پرداخت دلاری از حساب دلاری می‌تواند انجام شود. ما در بخشنامه ای که به بانکها دادیم این موضوع را شفاف و توضیحات لازم را ارائه کردیم.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص واقعی شدن نرخ ارز خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برخورد بسیار منطقی ای با نرخ ارز دارد و وظیفه اش این است که جلوگیری کند از نوسانات هیجانی ای که قیمت ارز در بازار دارد.

وی افزود: قیمت ارز در بازار واقعی است و همانطور که دیدید یک حرکتی با شیب ملایم داشته است و با افزایش رشد اقتصادی در کشور می تواند ثبات بهتری پیدا کند.

سیف در رابطه با بخشنامه گمرک ایران در مورد دریافت ۴ درصد مالیات علی الحساب برای واردات نسبت به برخی از وارد کنندگان گفت: یک لیستی از وارد کنندگان ارائه شده بود که از این مالیات مستثنی شده بودند از جمله شرکت های تولیدی و  خوش حساب و این یک اشکالی را ایجاد کرده بود و در حقیقت هدف یک درصد پائینی از وارد کنندگان هستند اما این اقدام باعث شد که کلیه وارد کنندگان که خوش حساب هستند و جزو استثنائات هستند  دچار یک بروکراسی زیاد از حد شوند و مشکلاتی در فضای کسب و کار ایجاد شود.

سیف با اشاره به اینکه در جلسه امروز شورای گفت‌وگو به مسائل مالیاتی و موادی از دستورالعمل مالیات های مستقیم پرداخته  شد، گفت: یکی از بحث ها نیاز به سرعت عمل و تسهیل در استرداد مالیات بر ارزش افزوده بود که به موجب ماده ۱۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده و همچنین رفع موانع تولید، دولت مکلف شده که مکانیزمی در پیش بگیرد تا با حداکثر سرعت و در یک ماه مالیات ارزش افزوده صادر کنندگان مسترد شود.