۰ نفر

بانک مرکزی:

حجم نقدینگی در تیرماه ۳۰ درصد رشد کرد

۵ مهر ۱۳۹۵، ۲۰:۰۲
کد خبر: 148051
حجم نقدینگی در تیرماه ۳۰ درصد رشد کرد

بانک مرکزی اعلام کرد: حجم نقدینگی کشور در پایان فصل بهار امسال به بیش از 10 تریلیون و 818 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال 30 درصد رشد داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، آمارهای اقتصادی بانک مرکزی نشان می دهد، میزان نقدینگی در پایان تیرماه امسال نسبت به اسفندماه پارسال 6.4 درصد رشد نشان می دهد.

همچنین حجم پول به بیش از یک تریلیون و 394 هزار میلیارد ریال و شبه پول به بیش از 9 تریلیون و 424 هزار میلیارد ریال در پایان تیر ماه رسیده که شاخص حجم پول نسبت به اسفند ماه سال گذشته (پایان سال 94) 2درصد و شبه پول هفت درصد رشد داشته است.

در بخش بدهی بانک ها به بانک مرکزی نیز مشاهده می شود که حجم بدهی ها به 909 هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به اسفند پارسال 8.7 درصد و در مقایسه با تیر ماه پارسال 9.1 درصد رشد را نشان می دهد.

همچنین بدهی دولت به سیستم بانکی به یک تریلیون و 965 هزار میلیارد و 800 میلیون ریال در پایان تیر ماه رسیده است که یک تریلیون و 650 هزار میلیارد و 700 میلیون ریال آن سهم دولت و 315 هزار میلیارد و یکصد میلیون ریال آن سهم شرکت ها و موسسه های دولتی است. میزان بدهی دولت به بانک مرکزی نیز 622.7 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

گزیده های اقتصادی بانک مرکزی شامل خلاصه دارایی ها و بدهی های سیستم بانکی اعم از بانک مرکزی، بانک ها و موسسه های اعتباری غیربانکی، بانک های تجاری، بانک های تخصصی و بانک های غیردولتی و موسسه های اعتباری غیربانکی و نیز شامل ارقام عمده پولی و اعتباری و تسهیلات اعتباری بانک ها و موسسه های اعتباری به تفکیک عقود اسلامی است.