۰ نفر

شرایط استفاده از کارت‌های اعتباری عام

سیف:کارت اعتباری جایگزین تسهیلات خرد می‌شود

۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۳:۳۳
کد خبر: 147740
سیف:کارت اعتباری جایگزین تسهیلات خرد می‌شود

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه نقد کردن کارت‌های اعتباری توسط دارندگان برای آنها سوءپیشینه خواهد بود، گفت: کارت اعتباری عام جایگزین کلیه روش‌های تامین مالی خرد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، ولی الله سیف در مراسم رونمایی از کارت های اعتباری  با بیان اینکه درگذشته انتقادات بسیاری نسبت به سیستم بانکی وجود داشت مبنی بر اینکه فاکتور های صوری ارائه می شود، اظهار کرد: با استفاده از کارت های اعتباری از طریق عقد مرابحه ضرورتی به آن اقدامات نیست و دارنده کارت می تواند به  فروشگاه مراجعه  و از تسهیلات برای خرید استفاده کند.

وی افزود:مکانیزم کار به گونه ای است که  اگر در حساب موجودی باشد نیازی به دریافت تسهیلات نیست اما زمانی که کارت فاقد موجودی باشد و خرید صورت بگیرد از تسهیلات استفاده می شود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه این کارت ها  با سه مبلغ ١٠، ٣٠ و٥٠ میلیونی متناسب با  اعتبار متقاضی ارائه خواهد شد، گفت: بانک ملی   پیش از رو نمایی رسمی، صدور این کارت ها را آغاز کرده است و بانک های دیگر نیز این کار را شروع کردند اما انتظاری ایجاد شده مبنی بر اینکه همه مردم به سرعت  باید این کارت ها را داشته باشند که انتظاری نادرست است چرا که این کارت ها به تدریج فراگیر می شود و بانک ها هم با توجه به اعتباری که برای مشتری قائل هستند این کارت ها را صادر می کنند.

سیف با اشاره به اینکه این کارت ها ابزاری است که می تواند به تدریج جایگزین تسهیلات خرد شود، خاطرنشان کرد:البته ممکن است در موارد خاص از ابزارهای گذشته نیز استفاده شود.

وی تاکید کرد:محدودیتی درباره حجم منابع برای صدور این کارت ها وجود ندارد و نگاه ما این  است که به سمت تامین مالی کالاهای مصرفی حرکت کنیم که تقاضای بیشتری برای آن وجود دارد.

بر اساس این گزارش دریافت‌کنندگان کارت‌های اعتباری جدید می‌توانند تا پایان ماه صدور آن که خرید را انجام داده‌اند تسویه‌حساب کنند که در این حالت هیچ سودی برای بازپرداخت به آنها تعلق نگرفته و تنها مشمول دریافت کارمزد به بانک هستند، اما اگر در این مدت تسویه انجام نشود بازپرداخت به صورت اقساط یکساله، دوساله و سه‌ساله و با سود ۱۸ درصد برای مشتری تقسیط خواهد شد.