۰ نفر

باید مسیر خود را انتخاب کنیم؛

ادغام در جامعه‌ جهانی یا انزوا

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۵:۱۴
کد خبر: 144038
ادغام در جامعه‌ جهانی یا انزوا

انتشار متن نامه های دو بانک کشورخطاب به برخی قرارگاه ها و موسسات مرتبط با نهادهای نظامی و امنیتی کشور مبنی بر عدم ارائه خدمات ارزی به آنها به دلیل پیوستن ایران به قرارداد بین المللی FATF موضوعی است که بسیاری از رسانه ها با جوسازی درباره آن، اصل برجام را زیر سوال برده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایران آنلاین، این در حالی است که اصل موضوع، پیوستن ایران به یک قرارداد مالی بین المللی است و تمام بانک ها و موسسات مالی مهم در سطح جهان در این قرارداد برای مبادلات بین المللی عضو هستند و برخی از بانک های ایرانی نیز عضو این قرارداد بین المللی بوده اند.

محتوا و نتیجه FATF یا برنامه اقدام مشترک مالی را می‌توان به صورت خلاصه این گونه عنوان کرد: «برنامه‌ای برای کنترل و نظارت در حوزه تبادلات مالی، که سازمانی برای همکاری میان دولت‌هاست که به منظور مبارزه با پول‌شویی شکل گرفته است.

 FATF  یا «اتحادیه بین‌المللی مبارزه با پولشویی» مقابله با انواع فعالیت‌های غیرقانونی را در عرصه اقتصاد را از اهداف اعلام شده خود می‌داند و اعضای این سازمان را کشورهایی تشکیل می‌دهند که از مراکز مالی و اقتصادی مهم جهان تلقی می‌شوند و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران نیز به این قرارداد پیوسته است. گروه  FINANCIAL ACTION TASK FORCE) FATF (متشکل از 37 عضو اصلی و 2 عضو ناظر است که کار خود را  با استانداردسازی درباره پولشویی آغاز کرده و ایران نیز از سال 1389 عضویت در این اتحادیه را در دستور کار خود گذاشت. مراجعه به سوابق مربوط به FATF در بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که طی بیش از یک دهه گذشته، مراودات قابل توجهی میان تهران و این نهاد وجود داشته است.

باید مسیر خود را انتخاب کنیم؛ ادغام در جامعه جهانی یا انزوا

سعید لیلاز اقتصاددان، در این باره به «ایران آنلاین» گفت: ایران گریزی از این نداشت که بخواهد عضو این سازمان شود. ما اگر بخواهیم از این اتحادیه خارج شویم معنایش این سات که مخالف مبارزه با پولشویی در سطح بین المللی هستیم. در حالی که سود حاصل از منافع مبارزه با پولشویی در وهله اول متوجه اقتصاد رسمی نظام جمهوری اسلامی خواهد شد.

وی گفت: حالا اگر ما بتوانیم بدون اینکه آسیبی متوجه مان شود از این اتحادیه خارج شویم و مقررات آن را رعایت نکنیم غیر ممکن است و وقتی چنین کاری غیر ممکن است برای چه باید اصرار کنیم؟

لیلاز افزود: در حال حاضر اقتصاد ایران بزرگترین اقتصاد منزوی جهان است و یکی از عوامل انزوا و کاهش رشد اقتصادی ایران همین مسائل است و بالاخره مسوولان نظام باید تصمیم بگیرند که می خواهند از نظر مبارزه با پولشویی یا بسیاری قوانین مشابه دیگرعضو جامعه جهانی بشوند یا نه.

وی ادامه داد: تا زمانی که مبارزه با پولشویی در حد نهایی اتفاق نیفتد جامعه جهانی این موضوع را رها نمی کند. مسئله ما سیاسی است نه مسئله عضویت در این اتحادیه و یا مسئله محدودیت منابع بانکی برای قرارگاه خاتم الانبیا. آیا واقعا در همه جای دنیا با همین دقت و شدت با پولشویی مبارزه می شود و آیا مثلا عربستان و قطر و ترکیه هم به همین شدت با پولشویی مبارزه می کنند؟ بنا براین مسئله ما سیاسی است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه عضویت ایران در این اتحادیه در زمان دولت قبل و در سال 1389 انجام شد گفت: مخالفان برجام تا اتفاقی می افتد فورا داد و قال راه بیندازیم و آن را به برجام ربط داده و شروع به غر زدن می کنند. دو پیش روی ماست. یا عضویت و ادغام در جامعه جهانی و یا اینکه مانند کره شمالی خودمان را منزوی کنیم.

برای تعامل با سیستم بانکی و پولی بین‌المللی باید FATF را اجرا کنیم

از سوی دیگر مرتضی شهیدزاده مدیرعامل بانک کشاورزی، هفته گذشته در گفتگو با یکی از پایگاه‌های خبری با بیان اینکه اجرای FATF از سوی بانک مرکزی به این بانک ابلاغ شده است، گفت: «تمام نرم‌افزارهای لازم برای FATF  هم در بانک کشاورزی آماده است و در این زمینه ما رتبه نخست را در بین بانک‌ها داریم. وی در خصوص محدودیت‌های پس از اجرای FATF اذعان کرد: «تمام مشتریان بانک کشاورزی از شرایط و ضوابط FATF برخوردار هستند و محدودیت‌های آن شامل مشتریان ما نمی‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه بانک‌ها باید خود را با ضوابط بانکداری بین‌المللی همسان کنند، افزود: «برای آنکه بتوانیم با سیستم بانکی و پولی بین‌المللی تعامل داشته باشیم باید FATF را اجرا کنیم و همانطور که وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی هم اعتقاد دارند، اجرای این قرارداد به نفع خودمان هم است.