۰ نفر

راه‌اندازی صندوق‌های پروژه در بازار سرمایه تا پایان سال

سرمایه بانک صنعت و معدن اعلام شد

۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷
کد خبر: 143965
سرمایه بانک صنعت و معدن اعلام شد

مدیرعامل بانک صنعت و معدن به مذاکره با ٦ بانک بزرگ اروپایی برای فعال شدن سه میلیارد یورو خط اعتباری که تا دو تا سه ماه آینده نهایی می‌شود اشاره و اظهار کرد: با سازمان بورس برای راه‌اندازی صندوق‌های پروژه توافق کردیم و تا پایان سال اولین صندوق پروژه در بازار سرمایه راه‌اندازی می‌شود.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌شاد؛ علی اشرف افخمی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن در یک نشست خبری با اشاره به  اهمیت موضوع خروج اقتصاد از رکود و غلبه بر بیکاری و برنامه دولت برای راه اندازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط خاطرنشان کرد: از سال گذشته واحدی با عنوان بانکداری صنایع کوچک و متوسط ایجاد شده بود اما از سال جاری فعالیت آن بیشتر شده است به طوری که به ٧١٢ واحد ٩٧٠ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه با احتساب ضمانت نامه های صادر شده این رقم به بیش از هزار و ١٠٠ میلیارد تومان می رسد، اضافه کرد: این روند در سه ماهه سوم سال شتاب بیشتری می گیرد.

افخمی با اشاره به اینکه طی پنج ماه گذشته از طریق بانک های اروپایی و آسیای جنوب شرقی ٣٣٢ میلیون دلار گشایش اعتبار صورت گرفته است، گفت: پس از برجام سه خط اعتباری در بانک فعال شده که ٤٠٠ میلیون دلار مربوط به خط اعتباری اگزیم بانک هندوستان است. از این خط اعتباری ١٢٠ میلیون دلار گشایش یافته و ١٥٠ میلیون دلار دیگر هم به زودی فعال خواهد شد.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن به خط اعتباری ١٠٠ میلیون دلاری از کره جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: این خط اعتباری با این رقم شروع شده و افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با بانک های بزرگ اروپایی در حال مذاکره هستیم، اظهار کرد: در این راستا مذاکرات با ٦ بانک بزرگ اروپایی که به صورت کنسرسیوم فعالیت می کنند ادامه دارد تا سه میلیارد یورو خط اعتباری گشایش یابد که به نظر می رسد تا سه ماه آینده فعال شود.

افخمی با اشاره به مذاکره با دو بانک چینی برای فعال شدن  یک میلیارد یورو  خط اعتباری،  گفت: رابطه کارگزاری بانک با ٥٧ بانک از ٢٢ کشور برقرار شده که ١٤ کشور اروپایی و ٨ کشور از آسیا و جنوب شرقی آسیا هستند.

افخمی سرمایه بانک را ٤ هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: چاره ای نداریم که به دنبال افزایش سرمایه از طریق دولت باشیم و در این راستا  مذاکرات بسیاری با مجلس انجام داده ایم.

وی طلب بانک از دولت را دو هزار میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد: هنوز از محل تسعیر ارزی چیزی به بانک تعلق نگرفته است.

افخمی گفت: در پی مذاکرات با بانک مرکزی توانستیم خطوط اعتباری از بانک مرکزی بگیریم که در سال ٩٣ و ٩٤، ٨٧٥ میلیارد تومان بوده و برای سال جاری نیز تمدید شد و با موافقت صورت گرفته در سال جاری ٥٠٠ میلیارد تومان برای صنایع کوچک و متوسط اضافه شده است.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به اینکه از محل صندوق توسعه ملی در سال های ٩٣ و ٩٤ ،١٦٠٠ میلیارد تومان خط اعتباری به بانک اختصاص یافته است، تاکید کرد: تا کنون ١٢٠٠ میلیارد تومان از این خط اعتباری بازپرداخت شده است.

وی با اشاره به تامین مالی قطار سریع السیر تهران-اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: ١.٨ میلیارد دلار از محل خط اعتباری چین برای این پروژه گشایش ال سی صورت گرفته است و امیدواریم طی دو سال و نیم آینده وارد مدار شود.

افخمی ادامه داد: دولت پیشنهاد مطالعه قطار سریع السیر تهران-مشهد را به بانک داده و در صورتی که بتوانیم فاینانس را از اروپا یا چین بگیریم دومین پروژه را در زمینه زیرساخت را آغاز خواهیم کرد.

وی از مذاکره با ریاست سازمان بورس در مرداد ماه سال جاری خبرداد و گفت: توافق شده تا بر روی صندوق های مشترک پروژه کار کنیم  که در این راستا تا پایان سال اولین صندوق پروژه در بازار سرمایه راه اندازی می شود.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به اینکه دو قرارداد بزرگ با صندوق توسعه ملی داشتیم، گفت: در سال ٩٢، ٥.٩ میلیارد یورو قرارداد با صندوق توسعه ملی منعقد شد که ٤.١ میلیارد یورو از این رقم گشایش یافت و ٢ میلیارد یورو پرداخت شد.

وی ادامه داد: از سال ٩٤ تا کنون نیز مبلغ ٣.١ میلیارد یورو قرارداد منعقد شده است.

به گفته او در سال ٩٤ از محل صندوق توسعه ملی ٥٠٠ میلیون دلار در اختیار پروژه های نفت و گاز قرار داده شده و در ٥ ماهه ابتدایی سال جاری نیز ٥٠٠ میلیون دلار دیگر نهایی شده که تا پایان شهریور پرداخت می شود تا گره از فعالیت های توسعه ای نفت و گاز در پارس جنوبی گشوده شود.