۰ نفر

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خبرداد:

پرداخت 117 هزار وام ازدواج 10 میلیون تومانی

۴ مرداد ۱۳۹۵، ۶:۵۵
کد خبر: 137089
پرداخت 117 هزار وام ازدواج 10 میلیون تومانی

نمایندگان مجلس نهم درآخرین تصمیمات خود و در قالب قانون بودجه سال‌جاری ،دولت و بانک مرکزی را ملزم کردند تا با افزایش سه برابری، مبلغ وام ازدواج را از هر نفر 3 میلیون به 10 میلیون تومان برسانند.

 درآن مقطع با وجودی که نمایندگان دولت و بانک مرکزی با اشاره به روند نزولی سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه با افزایش یک باره مبلغ وام موافق نبودند اما نمایندگان مجلس قبل با رأی مثبت به آن افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به قانون تبدیل کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ،  از زمانی که این مصوبه درقالب بودجه 95 به قانون تبدیل شد، بانک مرکزی افزایش مبلغ وام ازدواج را به تمام بانک‌ها ابلاغ کرد و از آنها خواست تا حداکثر از ابتدای مرداد ماه سال‌جاری پرداخت وام ازدواج را در اولویت خود قرار دهند. براین اساس درسامانه تسهیلات وام ازدواج، وام 10 میلیون تومانی برای هر یک از زوجین تعیین شد و وام نقدی تنها گزینه دریافت این نوع از تسهیلات شد. طبق اعلام بانک مرکزی تمام کسانی که درسامانه و طی سال‌های گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و درصف انتظار دریافت وام هستند نیز مشمول وام 20 میلیونی(برای هر زوج) قرارگرفته‌اند.

با وجود این ،گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که برخی از بانک‌ها تمایل زیادی برای پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج ندارند و با اعلام اینکه اعتبار وجود ندارد پاسخ متقاضیان را می‌دهند. درهمین زمینه ن – الف یکی از متقاضیان دریافت وام ازدواج که سامانه تسهیلات یکی از شعب بانکی درشهر تهران را برای او انتخاب کرده است به خبرنگار ما گفت: پس از مشخص شدن بانک به شعبه اعلام شده مراجعه  کردم و نحوه دریافت وام را جویا شدم ولی یکی از کارمندان اعلام کرد که بانک مرکزی به اشتباه نام این بانک را در فهرست پرداخت‌کنندگان وام قرار داده است.

همچنین یکی دیگر از متقاضیان وام ازدواج نیز گفت: براساس اعلام سامانه تسهیلات ازدواج یکی از شعب بانکی برای مراجعه تعیین شد ولی زمانی که به این شعبه مراجعه کردم، مسئول شعبه اعلام کرد که درحال حاضر برای پرداخت وام ازدواج اعتبار نداریم.

 19 بانک در سامانه وام می‌دهند

براساس اطلاعات موجود درسامانه تسهیلات ازدواج درحال حاضر از مجموع 36 بانک و مؤسسه اعتباری مجوزدار، 19 بانک دراین سامانه به عنوان بانک عامل پرداخت‌کننده وام ازدواج ثبت شده‌اند. این درحالی است که هنوز 17 بانک دراین سامانه حضور ندارند. این درحالی است که برپایه اعلام بانک مرکزی، اسامی بانک‌ها براساس میزان اعتبار و تعداد افرادی که درصف انتظار دریافت وام هستند، تغییر می‌کند.

طبق این اطلاعات هم‌اکنون بانک‌های ملی، پارسیان، کارآفرین، پاسارگاد، سرمایه، سینا، حکمت ایرانیان، خاورمیانه، آینده، قرض‌الحسنه مهر ایران، قرض‌الحسنه رسالت و مؤسسه‌های توسعه، کوثر، اعتباری نور و کاسپین درسامانه تسهیلات ازدواج حضور ندارند. علاوه براین نام بانک‌های تخصصی صنعت و معدن و توسعه صادرات نیز دراین فهرست مشاهده نمی‌شود.

برپایه این اطلاعات تنها دراستان تهران بیش از 57 هزار نفر در نوبت انتظار دریافت وام دربانک‌های اعلام شده هستند. براین اساس در بانک رفاه 9062 نفر، مسکن 8873، سپه 11982، کشاورزی 9481، تجارت 10565، صادرات 3647، پست بانک 2452، سامان 406 و گردشگری 608 نفر در صف انتظار هستند.

بانک‌های متخلف جریمه می‌شوند

درحالی گزارش‌های رسیده از بی‌علاقگی برخی از بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج به متقاضیان خبرمی دهد که مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در گفت‌و‌گویی از جریمه این دسته از بانک‌ها خبر می‌دهد. میرمحمد صادقی گفت: با توجه به اینکه وام جدید 10 میلیون تومانی ازدواج هم‌اکنون قانون است، تمام بانک‌ها ملزم هستند که نسبت به پرداخت آن براساس سهمیه‌ای که از سوی بانک مرکزی تعیین می‌شود، اقدام کنند.

وی ادامه داد: قانونگذار برای بانک‌های متخلف که وام ازدواج پرداخت نکنند جرایمی درنظرگرفته  که قرار است بزودی چگونگی این جریمه‌ها توسط بانک مرکزی تعیین شود. به گفته وی بانک مرکزی بخشنامه جدیدی نیز درخصوص تسریع درپرداخت وام ازدواج آماده و بزودی به بانک‌ها ابلاغ می‌کند.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درپاسخ به این سؤال که باتوجه به روند نزولی سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه، آیا بانک‌ها می‌توانند از محل این اعتبارات پاسخگوی متقاضیان باشند؟ توضیح داد: این موضوع هنگام تصویب این قانون درمجلس نیز از سوی بانک مرکزی مطرح شد ولی اکنون که به قانون تبدیل شده است بانک‌ها می‌توانند علاوه بر اعتبارات از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه بخشی از منابع مورد نیاز خود را از محل حساب‌های جاری قرض‌الحسنه تأمین کنند.

میرمحمد صادقی درخصوص تعداد وام ازدواج پرداخت شده درسال‌جاری گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود 117 هزار فقره وام قرض‌الحسنه 10 میلیون تومانی ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که امیدواریم با تمهیدات اندیشیده شده روند پرداخت این وام سرعت گیرد.

 

5555