۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین مطرح شد

تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت مبل/ مشکلات داخلی تمایل به صادرات را افزایش داده است

۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۰۲
کد خبر: 309678
تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت مبل/ مشکلات داخلی تمایل به صادرات را افزایش داده است

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل گفت: افزایش قیمتی که در صنعت مبلمان کشور رخ داده به دلیل نوسانات نرخ ارز و ممنوعیت واردات و صادرات است.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ حسن احمدیان در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر این که عمده‌ترین مشکل صنعت مبلمان کشور تامین مواد اولیه و قیمت آن است، تصریح کرد: قیمت مبل و مواد اولیه تولید ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد؛ به عبارتی عمده دلیل افزایش قیمت مبل به دلیل افزایش نرخ ارز است.

این فعال بازار مبل ادامه داد: با پایین آمدن نرخ ارز نباید به این سرعت منتظر کاهش قیمت بازار‌های موازی آن باشیم زیرا کسی که مبل با دلار 16هزار تومانی ساخته، با پایین آمدن نرخ به 13هزار تومان نمی‌تواند محصول نهایی خود را با این قیمت منطبق کند.

احمدیان درباره چگونگی دریافت ارز فعالان این بازار گفت: ما به ارز نیما و سنا دسترسی نداریم و مواد اولیه را با قیمت دلار آزاد تهیه می‌کنیم.

او همچنین به سایر مشکلات این صنعت اشاره کرد و افزود: از طرفی واردات برخی مواد اولیه از جمله ام‌دی‌اف روکش‌دار ممنوع شد و تولیدکنندگان داخلی مجبور به افزایش قیمت‌ شدند اما هزینه‌های داخلی از جمله حقوق و دستمزد و همچنین قیمت حامل‌های انرژی تغییری نکرده است.

آزادسازی واردات مساوی است با کاهش قیمت‌

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبل با بیان این که عمده واردات مواد اولیه از کشور گرجستان است، اظهار کرد: متاسفانه ما در این صنعت با مشکل ممنوعیت واردات مواد اولیه و صادرات محصولات نهایی‌مان مواجه شده‌ایم در حالی که اگر واردات را آزاد کنند قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

احمدیان با بیان این که کشور ما 50 درصد ظرفیت خالی و امکان صادرات دارد، افزود: به دلیل مشکلات داخلی میزان تمایل به صادرات افزایش یافته چرا که معیار فروش داخل به صرفه نیست.

او ادامه داد: حدود 95درصد نیاز کشور در صنعت مبلمان را خودمان تامین می‌کنیم و تنها 5درصد به صورت محصول نهایی وارد می‌شود، بنابراین توانایی بسیاری برای صادرات و استفاده از این فرصت داریم اما دولت با توجه به افزایش رغبت برای صادرات آن را ممنوع کرده است.