۰ نفر

نایب رییس اتاق ایران در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین:

انتقاد بخش خصوصی از ذخیره ارز توسط پتروشیمی‌ها

۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۳
کد خبر: 309441
انتقاد بخش خصوصی از ذخیره ارز توسط پتروشیمی‌ها

نایب رییس اتاق ایران با اشاره به گلایه‌های مقامات کشور درخصوص عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان گفت: این گلایه‌ها بیشتر معطوف به شرکت‌های خصولتی و دولتی‌ها است.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ حسین سلاح ورزی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این که از لحاظ حجم، میزان صادرات پتروشیمی‌ها در مقایسه با بخش خصوصی بسیار بیشتر است، اظهار کرد: حجم صادرات بخش خصوصی رقم زیادی نیست و از طرفی بیشتر این رقم به صورت ارز و یا واگذاری به سایر واردکنندگان به چرخه اقتصادی کشور باز می‌گردد.

عضو اتاق ایران با اشاره به مقاومت پتروشیمی‌ها درخصوص پیمان‌سپاری ارزی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از پتروشیمی‌ها معتقدند که ارز حاصل از صادرات خود را باید برای روز مبادا، تامین تجهیزات و طرح توسعه خود حفظ کنند.

سلاح ورزی اضافه کرد: همچنین با توجه به این که مجددا فاصله نرخ ارز نیما و بازار افزایش یافته، این دسته از صادرکنندگان ترجیح می‌دهند ارز خودر را با قیمتی بالاتر در بازار آزاد عرضه کنند.

نایب رییس اتاق ایران با اشاره به لغو حضور رییس کل بانک مرکزی به جلسه روز گذشته اتاق ایران بیان کرد: دعوتی از طرف اتاق بازرگانی انجام شد به این  خاطر که آقای همتی در جمع هیات نمایندگان اتاق که عصاره بخش خصوصی کشور است، حضور پیدا کنند و نظرات آن‌ها را شنیده و راهکار ارائه دهند اما متاسفانه ایشان به دلایلی از حضور در این جلسه امتناع کردند.

لازم به ذکر است، روز گذشته قرار بود عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با حضور در جمع فعالان اقتصادی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، از نزدیک در جریان مشکلات پولی و ارزی تجار کشور قرار گیرد.

حضور رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه در شرایطی صورت می‌گرفت که صادرکنندگان و تولیدکنندگان، مسائل و مشکلات زیادی با بخشنامه‌های خلق الساعه دولت، شیوه نامه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و نرخ های چندگانه ارز در بازار مواجه هستند اما در همان ابتدا اعلام شد که ایشان در جلسه حضور پیدا نمى کنند و این عدم حضور گلایه همه فعالان اقتصادى را به همراه داشته است.