۰ نفر

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق تاکید کرد:

افزایش همکاری‌های تجاری ایران و عراق در شرایط تحریم‌

۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۰۰
کد خبر: 303415
افزایش همکاری‌های تجاری ایران و عراق در شرایط تحریم‌

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق گفت: در شرایط تحریم‌های آمریکا علیه ایران درصدد هستیم که همکاری‌های تجاری خود را با ایران افزایش دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، جعفر الحمدانی ظهر امروز در نشست فعالان اقتصادی و اتحادیه روسای اتاق‌های بازرگانی عراق و خراسان رضوی، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اظهار کرد: در حال حاضر این دیدار به موقع است زیرا اکنون ایران با تحریم‌های اقتصادی مواجه است. هدف از این دیدار تقویت و رشد مناسبات و همکاری‌های دو کشور است.

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق افزود: ما نشست‌های تخصصی در تهران داشتیم و تصمیمات مهمی در زمینه پیمانکاری برای هر دو کشور اتخاذ کردیم.

الحمدانی ادامه داد: ما خیلی خوشحالیم که شهری همچون مشهد چنین تغییر کرده و در زمینه‌های مختلف ساخت و ساز و زیرساخت‌ها رشد خوبی را تجربه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه آنچه که مهم بوده این است که ادامه سرمایه‌گذاری‌های دو کشور ادامه پیدا کند و راه‌ را برای سرمایه‌گذاری آسان کنیم، خاطرنشان کرد: همچنین جلسه‌های مهمی را در بغداد و با بانک‌های ملی عراق و بانک‌های داخلی ایران برگزار کردیم و در آینده نزدیک نشست‌های بین بانک‌های داخلی دو کشور را ادامه خواهیم داد.

الحمدانی اضافه کرد: همواره تلاش ما بر آن بوده که راه‌های سرمایه‌گذاری را آسان کنیم. علاوه بر این موارد مقابله با توطئه‌هایی که مردم ایران و عراق با آن مواجه هستند نیز امری حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: چگونگی مراقبت از استانداردهای موجود در زمینه‌های مختلف نیز برای ما دارای اهمیت است. موضوع دیگر این است که ما عراق را محل ترانزیت کالاهای ایرانی برای کشورهای منطقه‌ای قرار داده‌ایم. 

رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق گفت: در شرایط تحریم‌های اعمال شده آمریکا بر ضد ایران درصدد هستیم که همکاری‌های تجاری خود را افزایش دهیم، در این راستا در ۶ ماهه گذشته تبادلات تجاری بین دو کشور نسبت به مدت مشابه حدود ۱.۵ میلیارد دلار رشد داشته داشته است.

وی اظهار کرد: امیدوارم تبادلات تجاری بین دو کشور همچنان ادامه پیدا کند، تا بتوانیم به رشد و پیشرفت هر چه بیشتر دست پیدا کنیم.

در ادامه این مراسم علی رسولیان - مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی - خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های استان خراسان رضوی در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و تجاری و غیره بالاست.

وی ادامه داد: در استان ما حدود ۶.۵ میلیون نفر جمعیت و حدود ۶۰۰۰ واحد صنعتی وجود دارد. همچنین سالانه حدود ۳۱ میلیون نفر زائر از این شهر دیدن می‌کنند و مشترکات دینی و مذهبی کشور ما با عراق بی‌بدیل است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: هر چند که در طول چند سال گذشته حجم مبادلات تجاری ما افزایش پیدا کرده اما هنوز جای بسی پیشرفت برای ما وجود دارد. 

رسولیان تصریح کرد: سالانه حدود ۳۷ نمایشگاه بین‌المللی در این شهر برگزار می‌شود و در صورت شرکت و حضور هیات‌های تجاری در این نمایشگاه‌ها، هزینه‌های لازم را پرداخت خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در حوزه پذیرش استانداردها نیز پیشنهاد من این است که به استانداردهای ملی دو کشور اعتماد کنیم و با همین اعتماد مبادلات خود را ادامه دهیم.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از بهترین‌ زمینه‌ها برای افزایش مراودات اقتصادی، سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه کالاهای نیم ساخته به عراق است که در آنجا تکمیل شود و در اختیار کشورهای دیگر نیز قرار بگیرد.

رسولیان گفت: همچنین پیشنهاد می‌کنم که کمیته ویژه پیگیری مبادله تجاری بین اتاق بازرگانی استان و عراق ایجاد شود.