۰ نفر

با تصویب مجلس

ترخیص کالا با سند جعلی قاچاق محسوب می‌شود

۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲
کد خبر: 303054
ترخیص کالا با سند جعلی قاچاق محسوب می‌شود

با تصویب نمایندگان مجلس، اظهار کالا به گمرک و یا ترخیص و خروج کالا از اماکن گمرکی با ارائه مجوز یا سند جعلی قاچاق محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین، در نشست علنی امروز مجلس و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نمایندگان ماده 8 این لایحه را با 154 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر به تصویب رساندند.

گفتنی است در ماده 8 این لایحه عنوان شده که در صدر ماده ۲ قانون بعد از عبارت «قانون امور گمرکی مصوب 22 /8/ 1390»، عبارت «و اصلاحات بعدی آن» اضافه می‌شود.

همچنین نمایندگان با ماده 9 این لایحه با 132 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر موافقت کردند که در آن آمده است: در بند (الف) ماده (۲) قانون عبارت «به ترتیب مقرر در قانون امور گمرکی»، جایگزین عبارت «در مهلت مقرر در صورت ممنوع و یا مشروط بودن صادرات قطعی آن کالا» می شود و یک تبصره به شرح زیر به آن الحاق می شود.

همچنین به موجب تبصره این ماده مصادیق موارد قوه قهریه (فورس ماژور) و مواردی که عدم ورود کالا عمدی نیست، با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.

در ماده 10 این لایحه هم که با 137 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر به تصویب رسید، عنوان شده است: در بند (ب) ماده (۲) قانون، بعد از عبارت «محموله های عبوری»، عبارت «اعم از رویه عبور داخلی و خارجی» اضافه می شود.

در ادامه ماده 11 این لایحه هم با 145 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر به تصویب رسید.

در ماده 11 آمده است: بند (ب) ماده (۲) قانون به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می شود:

در بند (پ) این ماده آمده است: اظهار کالا به گمرک و یا ترخیص یا خروج کالا از اماکن گمرکی با ارائه مجوزها یا اسناد جعلی.

همچنین در تبصره این بند عنوان شده است که اسناد موضوع این بند توسط ستاد با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و اطلاعات تهیه می‌شود و ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

کالاهای وارداتی در صورت مغایرت در اظهار و ترخیص قاچاق است

با موافقت نمایندگان مجلس، کالاهای وارداتی در صورت مغایرت در اظهار و ترخیص، قاچاق محسوب خواهد شد.

در نشست علنی امروز مجلس و در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماده 16 این لایحه با 120 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر به تصویب رسید.

به موجب ماده 16 لایحه مذکور، یک تبصره به شرح زیر به انتهای ماده 2 قانون الحاق می شود:

تبصره- اظهار کالای مجاز مشروط تحت عنوان کالای مجاز و یا کالای مجاز مشروط دیگری با مجوزهای غیر از مجوزهای لازم برای کالای اظهار شده به تشخیص گمرک، تخلف گمرکی محسوب و جریمه ای معادل 20 درصد تا 100 درصد ارزش کالای موضوع این تبصره توسط گمرک اخذ می شود. رسیدگی به اعتراض صاحب کالا یا نماینده قانونی وی برابر تشریفات مقرر در قانون امور گمرکی خواهد بود.

مغایرت موضوع این تبصره صرفاً درخصوص کشف مغایرت قبل از ترخیص است و هرگونه مغایرت به هر نحو درخصوص کالای ترخیص یا خارج شده قاچاق محسوب می شود.