۰ نفر

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته:

بهای مواداولیه صنعت چوب تا 80 درصد افزایش یافته است

۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۳۰
کد خبر: 301806
 بهای مواداولیه صنعت چوب تا 80 درصد افزایش یافته است

کمبود و افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات ناشی از ترخیص کالا از گمرک این بار دامن واحدهای تولیدی کوچک صنعت چوب را گرفته است و رئیسه اتحادیه فروشندگان چوب از افزایش قیمت 90 درصدی ورق‌های «ام دی اف» در بازار خبر می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پس از نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت برخی اقلام و نیز سوء استفاده افراد از شرایط موجود، این بار شاهد گلایه صنایع کوچک و متوسط تولیدی از وضعیت تولید هستیم به طوری که برخی فعالان در حوزه صنایع چوبی شامل کابینت، مبلمان و سرویس های خواب از گرانی و کمبود مواد اولیه در بازار گله دارند.

«پیمان سلامت» یکی از تولیدکننگان سرویس های خواب کودک و نوجوان آماری از نرخ مواد اولیه در طول 6 ماه گذشته ارائه کرد و گفت: قیمت هر ورق ام دی اف صابونی 159 هزار تومان بود که اکنون 480 هزار تومان فروخته می شود.

وی افزود: ورق های نئوپان که تولید داخل است نیز از 122 هزار تومان به 420 هزار تومان، چسب از کیلویی 12 هزار تومان به 28 هزار تومان و نوار پی وی سی از متری 200 تومان به 500 تومان رسیده است.

به گفته این تولیدکننده، قیمت هر پیچ بعد از تعطیلات نوروزی 18 تومان خریداری می شد اما حالا 90 تومان و هر لولا نیز با پنج برابر قیمت در بازار عرضه می شود.

وی که با 30 کارگر در واحد تولیدی خود مشغول است با گلایه از رکود بازار و نوسانات قیمت گفت: شرکت های معتبر تولیدکننده ام دی اف در کشور تولیدات خود را به بازار عرضه نمی کنند و آنها را در انبارها احتکار کرده اند.

** تضمینی برای ارائه جنس در بازار نیست

«اسماعیل الهیان» رئیس اتحادیه فروشندگان چوب، تخته و فیبر سه لایی گفت: 20 تا 30 درصد ام دی اف مورد نیاز کشور با واردات تامین می شود که البته اکنون واردات آن ممنوع است.

وی افزود: در نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل نیاز داخل خواهان ممنوعیت صادرات ام دی اف شدیم و این وزارتخانه با آن موافقت کرد اما هنوز بخشنامه ای در این خصوص ابلاغ نشده است.

الهیان توقف کالا در گمرک را یکی از مشکلات این صنف دانست و گفت: مواد اولیه همچون چسب و کاغذ آغشته، به دلیل مشکلاتی همچون پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز در گمرک متوقف شده است و به دلیل تعدد بخشنامه ها هنوز تکلیف این مواد مشخص نیست.

وی اضافه کرد: در برخی موارد همچون نئوپان نیازی به واردات نداریم اما تولیدکنندگان می گویند که تهیه هیزم مورد نیاز رقابتی شده و با وجود اینکه انجمن کارفرمایان قیمت هیزم را کیلویی 350 تومان تعیین کرده بود اما برخی کارخانه ها تا کیلویی 550 تومان نیز می فروختند که خود موجب افزایش قیمت تولید نهایی و بی ثباتی بازار می شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته تاکید کرد: هیچ تضمینی برای ارائه جنس در بازار نیست و تولیدکنندگان به تعهدات خود پایبند نیستند.

وی افزود: هیچ نظارتی بر کارخانه های تولیدی و توزیعی نیست در حالی که اگر قیمت مصوبی داشتیم راحت تر می توانستیم با متخلفان برخورد کنیم.

** پیچ و لولا 80 درصد گران شد

«امیر نجار شریفی» رئیس اتحادیه فروشندگان میخ، قفل و لولا گفت: 50 درصد میخ و قفل مورد نیاز بازار در کشور تولید می شود.

وی افزود: ورق آلومینیوم، فولاد و مواد آبکاری از مواد اولیه تولید قفل و لولاست که به دلیل ممنوعیت واردات و عملیات گمرکی قیمت آنها 70 تا 80 درصد افزایش یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان میخ تاکید کرد: اکنون میخ و پیچ در بازار موجود است اما قیمت ها بالاست و اگر کالاها از گمرک ترخیص شود این قیمت ها کاهش می یابد.

بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سالانه حدود یک میلیون و 700 هزار مترمکعب ام ای اف در کشور تولید می شود و این وزارتخانه تولید 2 میلیون و 500 هزار مترمکعب ام دی اف را در کشور هدف گذاری کرده است.