۰ نفر

گزارشی از حال و هوای فروشگاه‌ها

خرید پوشک به‌جای لوازم‌التحریر!

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۷
کد خبر: 299579
خرید پوشک به‌جای لوازم‌التحریر!

بررسی‌ها نشان از آن دارد که برخلاف گذشته که مواد پروتئینی در اولویت خرید قرار داشت، مردم در فروشگاه‌ها بیش از نیاز روزانه و حتی ماهانه خود به خرید محصولات بهداشتی روی آورده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در چند وقت اخیر به واسطه رشد قیمت ارز و به ویژه دلار، قیمت مواد اولیه روند صعودی به خود گرفته و در برخی موارد حتی با وجود تامین نیاز از طریق تولید داخلی به ویژه محصولات پتروشیمی، دسترسی به مواد اولیه بسیار سخت شده و قیمت آن رشد قابل توجهی به خود گرفته است.

این موضوع عاملی شد تا قیمت محصولات نهایی برای مصرف‌کننده رشد دو تا سه برابری را تجربه کند و با توجه به کاهش قدرت خرید خانواده‌ها در کنار افت میزان تولید، برخی از خانواده‌ها احساس نگرانی کنند و برای آن‌که در آینده با مشکل مواجه نشوند، به خرید بیش از نیاز برخی از محصولات بپردازند. به‌طور مثال در هفته‌های گذشته محصولاتی که بسته‌بندی آن‌ها به مواد پلاستیکی - که مواد اولیه آن‌ها توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود - وابستگی داشت، با افزایش قیمت و کاهش تولید مواجه شد و مردم به خرید مواد شوینده و بهداشتی روی آوردند. این موضوع در حال حاضر تا حدودی فروکش کرده و به پوشک و نوار بهداشتی سرایت کرده است.

در هفته گذشته کارخانه‌های تولیدی به دلیل نبود مواد اولیه دست از تولید کشیدند و برخی افراد سودجو، این دو محصول بهداشتی را که به سلامت افراد جامعه به‌ویژه بانوان مرتبط است، احتکار کردند. نگرانی‌ مردم برخلاف سال‌های گذشته که معطوف به مواد خوراکی بود، در حال حاضر به سمت محصولات بهداشتی و شوینده سوق پیدا کرده است. این موضوع با فصل آغاز مدارس هم همراه و عاملی شده تا خانواده‌ها آنچنان به روزهای آینده خوش‌بین نباشند.

مشاهدات از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای سطح شهر نشان از آن دارد که خانواده‌های دارای فرزند محصل در روزهای گذشته آنچنان به فکر خرید لوازم‌التحریر نیستند و خرید خود را به بعد از بازگشایی مدارس موکول کرده‌اند و در شرایط فعلی به دنبال خرید کوله‌پشتی هستند. کوله‌پشتی‌هایی که در بازار عرضه شده است، عموما نام برندهای مطرح جهان را یدک می‌کشند، اما در کارخانه‌های چینی تولید شده است.

در کنار محصولات چینی، کالاهای ایرانی هم عرضه می‌شود که متاسفانه به دلیل ضعف در طراحی، با استقبال دانش‌آموزان مواجه نشده است. در کنار کوله‌پشتی که برای خرید آن با تخفیف‌های قابل توجه حداقل باید ۱۸۰ هزار تومان هزینه کرد، نمونه ایرانی جامدادی هم عرضه می‌شود که قیمت آن معادل نصف محصول مشابه چینی است، اما این محصولات نیز به دلیل نداشتن طراحی جذاب، مشتری چندانی ندارند.

اگر کمی از غرفه لوازم‌التحریر که خانواده‌ها عمدتا نظاره‌گر آن هستند، فاصله بگیرید، با چرخ‌های مملو از محصولات بهداشتی، پوشک و نوار بهداشتی روبه‌رو می‌شوید که با استقبال زیاد خانواده‌ها روبه‌روست. نکته قابل توجه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوچک‌تر آن است که برندهای مطرح محصولات بهداشتی در این فروشگاه‌ها آنچنان دیده نمی‌شود و برندهای دست چندم جای محصولات باکیفیت را گرفته است. این موضوع نشان از آن دارد که پخش محصولات باکیفیت و تراز اول محصولات بهداشتی به‌ویژه نوار بهداشتی در تمام مناطق یکسان نیست و شرکت‌های توزیع‌ کننده، محصولات خود را به فروشگاه‌های بزرگ و مراکز خرید درجه یک اختصاص داده‌اند.

محمد - ۳۵ ساله - به عنوان خریدار پوشک در پاسخ به این سوال که آیا قیمت پوشک در چند روز اخیر گران شده است؟ گفت که قیمت پوشک از بسته‌ای ۵۰ هزار تومان به بسته‌ای ۸۰ هزار تومان رسیده و به دلیل ترس ناشی از افزایش دوباره قیمت، مجبور به خرید زیاد پوشک شده است.

نکته قابل توجه در صحبت‌های محمد این‌ بود که فرزند آن‌ها هنوز به دنیا نیامده و این خریدها برای استفاده در ماه‌های آینده انجام شده است!

با توجه به اخبار رسیده مبنی بر این‌که شرکت‌های تولیدکننده مواد بهداشتی با نظر شخصی خود از میزان تولید کاسته‌اند و برخی سودجویان با توجه به این شرایط دست به احتکار محصولات آن‌ها زده‌اند، به نظر می‌رسد اگر مردم نگران آینده بازار نباشند و دست به خرید بیش از نیاز روزانه خود نزنند، برخی از شرکت‌های تولیدی اجازه افزایش قیمت را به خود نمی‌دهند.