۰ نفر

سفیر برزیل در ایران اعلام کرد:

اختصاص اعتبار ۱.۲میلیارد دلاری دولت برزیل برای همکاری با ایران

۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۹
کد خبر: 297422
اختصاص اعتبار ۱.۲میلیارد دلاری دولت برزیل برای همکاری با ایران

سفیر برزیل در تهران از برنامه‌ریزی بانک توسعه این کشور برای تخصیص اعتبار یک میلیارد و دویست میلیون دلاری به فعالان اقتصادی برزیلی به منظور توسعه همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل در نشستی با حضور سفیر برزیل در ایران، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و برزیل، نماینده بانک مرکزی، مدیرکل اداره آمریکای جنوبی وزارت امور خارجه، مدیرکل برنامه‌ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان یک بانک خصوصی و جمعی از فعالان اقتصادی کشور که در بازار برزیل فعال هستند با اشاره به اهمیت روابط بانکی فعال بین دو کشور برای تداوم همکاری‌ها در شرایط تحریم بر لزوم ایجاد توازن در تجارت بین دو کشور تأکید کرد.

کاوه زرگران، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و برزیل ضمن تبریک روز ملی این کشور و اظهار امیدواری برای توسعه مراودات تجاری بین دو کشور تصریح کرد: متناسب با حجم بالای تجارت ایران و برزیل لازم است راهکارهای مناسبی برای تداوم روابط بانکی بین دو کشور در نظر بگیریم. چراکه در این مسیر وجود روابط بانکی فعال از اولویت‌های اصلی است.

وی همچنین با بیان این مطلب که در دوره قبلی تحریم‌ها نیز برزیل همکاری خود را با ایران ادامه داد، تأکید کرد: لازم است ابتکارات جدیدی برای امکان همکاری تجاری بین دو کشور در نظر بگیریم که در این رابطه به همکاری بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و دیگر دست‌اندرکاران مربوط در هر دو کشور نیاز داریم.

این فعال اقتصادی همچنین در مورد اهمیت بازار ایران برای برزیل به دلیل حجم بالای صادرات این کشور به ایران نیز گفت: در سال ۲۰۱۷ میلادی کل صادرات برزیل به ایران ۲.۵۵ میلیارد دلار برآورد شده که از این میان ۷۸۰ میلیون دلار به صادرات ذرت، ۵۶۰ میلیون دلار به صادرات گوشت و ۴۷۰ میلیون دلار به صادرات دانه سویا مربوط می‌شود. بر اساس این ارقام، ایران ۱۷ درصد از صادرات ذرت، ۱۲ درصد از صادرات گوشت و ۴ درصد از صادرات سویای برزیل را به خود اختصاص می‌دهد.

زرگران ادامه داد: دولت برزیل برای حفظ بازار ایران باید به خواسته‌های بخش خصوصی کشور توجه بیشتری داشته باشد.

رودریگو دی آزردو سانتوس، سفیر برزیل در تهران با اشاره به علاقه دولت برزیل برای تداوم همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران حتی بعد از شروع تحریم‌ها در آبان ماه، گفت: برای این منظور راهکارهایی را در مذاکره با طرف‌های ایرانی، پیدا کرده‌ایم که اجرایی خواهد شد.

سفیر برزیل در ایران در ادامه از طی مراحل نهایی تخصیص اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری به فعالان اقتصادی برزیل برای همکاری با طرف ایرانی خبر داد و افزود: قرار است این اعتبار توسط بانک توسعه برزیل، تخصیص داده شود. البته از آنجا که این اعتبار تنها به خدمات و کالاهایی غیر از محصولات کشاورزی مربوط می‌شود، لازم است برای حوزه کشاورزی از ظرفیت دیگر بانک‌ها استفاده کرد.

وی هدف دولت برزیل در همکاری با ایران را اشتغال‌زایی و انتقال تکنولوژی به این کشور با هدف ایجاد روابط طولانی‌مدت عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی برزیل هیچ مانعی در برابر حضور بانک‌های ایرانی در برزیل نمی‌بیند و معتقد است این کار به تداوم همکاری‌های مالی دو کشور کمک می‌کند.