۰ نفر

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

مشکل بیمه قالیبافان از سر راه برداشته شود/ درخواست توقف مالیات بر ارزش افزوده برای برخی شاخه‌های تولید

۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۵۳
کد خبر: 295391
مشکل بیمه قالیبافان از سر راه برداشته شود/ درخواست توقف مالیات بر ارزش افزوده برای برخی شاخه‌های تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلاتى که بر سر راه صنعت فرش ایران وجود دارد اظهار کرد: بیمه از عمده ترین مشکلات قالیبافان است که تا پایان سال جارى باید از سر راه برداشته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد شریعتمداری در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف با اشاره به این که یکی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تحریم فرش ایران بود، گفت: اگرچه فرش در اقتصاد ایران نقش عمده‌ای ندارد، اما آنچه مورد توجه امریکا است، آثار اجتماعی فرش دستباف در اوضاع اجتماعی ایران است.

‎وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که صنعت فرش تاثیر فراوانی بر توسعه پایدار و نظامات اجتماعی و اشتغال کشور دارد، افزود: فرش دستباف بر خلاف بسیاری از صنایع زمخت مثل فولاد در وزارت صنعت، ما را تا حدودی نرم و آرام و قابل تحمل می‌کند؛ بنابراین باید به آن توجه جدی کرد؛ به خصوص اینکه صنعت فرش با محیط زیست نیز سازگار بوده و از زمین برمی‌خیزد و به زمین بر مى گردد.

‎وی اضافه کرد: شورای عالی فرش دستباف احیا شده و اولین جلسه آن نیز هفته گذشته برگزار شده است، در این شورا تلاش خواهیم کرد که نقطه نظرات فعالان بخش خصوصی در این عرصه را بشنویم.

‎شریعتمداری ادامه داد: هنر ما این است که از تهدیدهای اقتصادی در سایه تحریم، فرصت آفرینی کنیم و یکی از این فرصتها ارز است که اگرچه ارزش پول ملی را کاهش داده است، اما این کاهش ارزش مصنوعی است و تهدید بزرگی نیست.

‎وزیر صنعت ادامه داد: ارز می‌تواند مشوقی برای صادرات باشد و اکنون نرخ ارز برای صادرات فرصت ایجاد کرده است، اما نباید در بازارهای خارجی رقابت های منفی را به وجود آورد، بنابراین باید تلاش کرد که با تجربه آن ایام، کار را به نحو خوبی پیش برد و از رقابت های منفی جلوگیری کرد.

‎وى درباره صادرات این صنعت در سال جارى بیان کرد: در ۴ماهه امسال، ۳۲ درصد رشد صادرات فرش را در کل بازارهای صادراتی و ۲۷ درصد رشد را در مورد بازار آمریکا شاهد هستیم.

‎به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، شریعتمدارى خاطرنشان کرد: عدم توجه به تولیدکنندگان فرش دستباف کمتر از سوی سیاستگذاران صورت می‌گیرد و نقش و اثر خلاق آن طرح و بافنده را نادیده می‌گیریم، در حالیکه سودهای این عرصه، متناسب با دستمزد بافندگان فرش دستباف نیست؛ این در حالی است که بخشی از این موضوع به عهده دولت است که باید بیمه قالیبافان را پیگیری کنیم، در حالیکه نباید با آن غیرمنصفانه و خشن برخورد کرد.

‎وی اظهار کرد: سیاستهای ارزی کشور در فروردین ماه سال جاری تغییر یافت و بخشنامه های متعددی صادر شد که فهم آن نیازمند تلاش بسیاری است، در این زمینه مرکز ملی فرش ایران مکلف است به منظور حل مشکلات ارزی ،  حداکثر طی یکماه آینده فرد مسئولی را در این زمینه تعیین کند تا مساله تامین مواد اولیه مورد نیاز بافندگان فرش دستباف با مشکل مواجه نشود.

‎شریعتمداری گفت: امروز مالیات بر ارزش افزوده که در مجلس نیز در حال تعیین تکلیف است برای برخی از شاخه های صنعتی به عنوان یک عامل مزاحم در حوزه اقدامات تولیدی است؛ این در حالی است که باید با فرمان اقتصاد مقاومتی و استفاده ازشورای هماهنگی سران قوا نیز، به صورت موقت برای برخی از شاخه ها و رشته های صنعتی کشور مثل نساجی و فرش دستباف، متوقف می  شد و حدود یکسال اجرای آن را به تعویق می انداختیم.

‎وی افزود: در بسته حمایت از تولید نیز که در هفته بعد در صحن دولت مطرح می‌شود، به مالیات بر ارزش افزوده و توقف موقت آن اشاره شده است؛ این در حالی است که حمایت از تبلیغات، کمک به حضور در نمایشگاهها و ایجاد مراکز دائمی برای عرضه فرش دستباف ایرانی نیازمند کمک کنونی دولت است.

‎شریعتمداری گفت: هنوز یک ریال از مبالغ مصوب برای حمایت از بخش تولید در اختیار صنعت قرار نگرفته است، اما تحمل ما حدی دارد، شش ماه درگوشی به برخی از همکاران خود گفته ایم که این مبالغ پرداخت شود، اما این کار هنوز صورت نگرفته است، بیست میلیارد تومان گرفتن تنخواه، حل کننده مشکل ما در مورد جوایز صادراتی نیست.

‎وی اظهار کرد : سهم فرش از مجموعه مشوق های صادراتی باید جداگانه نگه داشته شود تا فقط و فقط صرف فرش دستباف شود، البته به سازمان توسعه تجارت ایران نیز دستور داده ایم، اما شش ماه از سال می گذرد ولی هنوز ریالی به ما پرداخت نشده است. این ها بخشی از منابع بودجه است که باید از آن به صورت اهرمی استفاده کرد.

‎این عضو کابینه دوازدهم گفت: ارز حاصل از صادرات متعلق به همه مردم ایران است که باید به چرخه اقتصاد برگردانده شود، واردکننده نیز باید در مقابل دریافت ارز از بازار ثانویه کالا وارد کند، پس دولت نباید در فعل و انفعالات آن دخالت کند.

‎وی افزود: اگر در خارج از کشور سفارتخانه داریم باید زمینه ای را فراهم کنیم که کالاهای اصیل ایرانی را از طریق آن تبلیغ کنیم؛ این در حالی است که مرکز ملی فرش ایران نیز باید زمینه را برای تعامل با اتحادیه ها فراهم کند. ضمن اینکه نوسازی صنایع ریسندگی فرش نیز یکی از موارد مهم است.

فرش زمین، صلح و نسل های آینده رونمایی شد

فرش زمین، صلح و نسل های آینده با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستباف رونمایی شد. سال گذشته وزیر صنعت اولین گره را به دار قالی فرش مذکور زده است.

مدت زمان بافت این فرش چهارده ماه بوده و بر این اساس قرار است از سوی وزیر امور خارجه و یا رئیس جمهور به مقر سازمان ملل منتقل شود.