۰ نفر

رونق کسب و کارهای نوین روستایی با همگرایی حاصل می‌شود

۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۰:۱۰
کد خبر: 294485
 رونق کسب و کارهای نوین روستایی با همگرایی حاصل می‌شود

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: رونق استارت آپ‌ها و کسب و کارهای نوین و فناورانه و ارائه ایده‌های خلاقانه در روستاها و کمک به درآمدزایی این مناطق از مسیر همگرایی و تشکیل سازمان‌های مردم نهاد منسجم می گذرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید ابوالفضل رضوی در نشست صمیمی با جوانان ایده‌پرداز در گرگان اظهار داشت: حرکت منفرد و جداگانه استارت آپ های روستایی و افراد با ایده های خلاقانه شاید در ابتدای امر با رونق نسبی همراه شود، اما استمرار آن نیازمند همگرایی و اجماع گزینی است.

وی گفت: مشارکت در توسعه روستایی و پایداری آن نقش بسزایی دارد ، اگر در کنار هم کار کنیم موفق شده و با رقابت پایان کار خوشایند نخواهد بود.

رضوی، توسعه را فرآیندی مستمر، برنامه‌محور و مشارکتی قلمداد کرد و گفت: بهبود کمی و کیفی سطح زندگی افراد جامعه مهمترین هدف توسعه است.

به گفته وی، همه طرح‌های توسعه ای کشور باید ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شود که روستاها به سبب سه ویژگی کوچک بودن، آموزش پذیر بودن و تمایل به رشد، محیط مناسبی برای اجرای پایلوت طرح ها محسوب می شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری بیان داشت: افزون بر 50 درصد از پهنه سرزمینی کشور در حوزه روستاها بوده و 21 میلیون و 670 هزار نفر از جمعیت را روستائیان تشکیل می‌دهند.

رضوی، همچنین فراموشی سرمایه‌های روستاییان را یکی از آفت‌های توسعه روستایی دانست و افزود: این سرمایه ها که امروز از آنها به عنوان میراث ناملموس یاد می‌شود باید حفظ شود.

وی، صنایع غذایی، پوشاک سنتی و ورزش‌های بومی- محلی را از ظرفیت‌های درآمدزا در استان گلستان دانست و گفت: باید توجه بیشتری به این مقوله شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری همچنین از جوانان و مسوولان گلستان خواست که یک نرم افزار کامل گردشگری، صنایع دستی و غذایی تهیه کنند تا هر فردی که وارد این استان می‌شود از طریق آن بتواند اطلاعات لازم را دریافت و به مکانهای مورد نظر خود مراجعه کند.

به گفته وی، برای این کار لازم است که سازمان مردم نهادی که پیشتاز در توسعه روستایی باشد شکل بگیرد.

استان مرزی و شمالی گلستان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که کمتر از 50 درصد آنان در حدود یکهزار و 75 روستا زندگی می کنند.