۰ نفر

با هدف جلوگیری از احتکار؛

الزام انبارداران به ثبت موجودی در سامانه جامع انبار

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۲۳:۵۵
کد خبر: 294483
الزام انبارداران به ثبت موجودی در سامانه جامع انبار

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: همه انبارداران از آغاز شهریورماه باید موجودی و همه ورودی و خروجی کالا را در سامانه جامع انبار ثبت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، راه اندازی سامانه جامع انبارها به بند ث ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برمی گردد که سوم دی ماه 1392 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

این سامانه که 18 ماه پیش راه اندازی شد، به نشانی https://www.nwms.ir در دسترس است و همه مراکز بارگیری، تخلیه‌، نگهداری یا ذخیره‌سازی کالا را دربرمی گیرد.

مطابق تعریف، این مراکز شامل انبارها، مراکز دپو، سیلوها، سردخانه‌ها، واحدهای تولیدی، کارخانه ها، معادن، اصناف و مزارع کشاورزی است که باید همه ورودی و خروجی خود را در این سامانه ثبت کنند.

در همین پیوند، همایش آموزشی یک روزه درباره «طرح رسید/حواله سامانه جامع انبار» برگزار شد.

به گزارش دوشنبه تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در 2 سال گذشته 510 هزار واحد انبارش کالا و به عبارت دقیق‌تر بیش از 510 هزار مبادی و مقاصد بار در کشور شناسایی و در سامانه انبارها ثبت شده است که بیش از 300 هزار مورد آن صنفی (عمده فروش، بنکداری و بار فروش)، 49 هزار مورد صنعتی، 83 هزار مورد کشاورزی، 8هزار مورد معدنی و 41 هزار مورد دیگر انبار بود.

«محمد قبله» یادآوری کرد: از میان 510 هزار واحد انبارش کالاهای شناسایی شده 24 هزار به شکل خوداظهاری، 351 هزار از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها و 127 هزار مورد از طریق وب ثبت شد.

قبله افزود: برای جلوگیری از احتکار و اختفای کالا باید نگهداری کالا به صورت شفاف انجام پذیرد، بنابراین در یک اقدام ضربتی و با سرعت سامانه جامع انبار به قابلیت های جدید مجهز شد تا این امکان فراهم شود که جریان گردش کالای اساسی و از جمله اخذ موجودی کالا در دسترس باشد.

جلوگیری از قاچاق کالا، رصد جریان گردش کالا و دسترسی به آمار و میزان موجودی کالا، ساماندهی شناسه دار کردن همه انبارها و مراکز نگهداری کالا و افزایش شفافیت در توزیع کالا، مالکیت و میزان موجود کالا در کشور از اهداف این سامانه است.

قبله اضافه کرد: سامانه جامع انبار در مرحله نهایی به این قابلیت می رسد که بارنامه در صورتی صادر می شود که اطلاعات انبار مبدا و مقصد در سامانه انبار ثبت شده باشد؛ به عبارت دیگر بارنامه فقط زمانی صادر می شود که بار در انبار مورد نظر موجود باشد.

همه ثبت نام کنندگان در سامانه حساب کاربری دارند که بر مبنای آن انباردار باید به این حساب کاربری وارد شده و علاوه بر اینکه موجودی کالای خود را ثبت می‌کند، ورودی و خروجی کالاهای بارنامه ای و غیر بارنامه‌ای را درج کند.

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها موظف شدند این امر را به همه انبارداران ابلاغ کنند.