۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی ایران:

عدم عضویت در FATF کشور را منزوی می‌کند

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۳۶
کد خبر: 294441
عدم عضویت در FATF کشور را منزوی می‌کند

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: هر کشوری که در بهترین شرایط امنیتی و اقتصادی باشد اگر از این معاهده خارج یا از عضویت در آن سر باز بزند در جامعه بین الملل منزوی خواهد شد اکنون که ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و دشمنان قسم خورده تلاش دارند ما را منزوی کند این کار مزید بر علت خواهد شد تا آنها به خواسته خود برسند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، علی شریعتی  در خصوص دلایل تاکید پارلمان بخش خصوصی برای عضویت در گروه کاری FATF گفت: این یک مسئله کاملا کارشناسی و اقتصادی است که به آن با ساز و کار سیاسی نگاه شده و همین باعث طولانی شدن این مسئله شده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: نکته دیگر آنکه مخالفان این ارتباط اصلا به صورت کارشناسی اظهارنظر نمی‌کنند و حتی در گویش آن مشکل دارند، اصلا نمی‌دانند FATF معاهده یا پیمان است و مشخص است هیچ شناختی نسبت به آن ندارند و دست اندرکار تجارت خارجی نیستند.

وی یادآور شد: این گروه کاری اقدام مالی حقوق نورم و قاعده‌ای دارد و هیچگونه التزامی در آن وجود ندارد بلکه توصیه می‌کند اما در نهایت یک ضمانت اجرایی قوی دارد. در سال 2009 به ما در خصوص پیوستن به آن اخطار دادند و از 2013 تا 2016 وضعیت ما در خط قرمز اعضای این گروه قرار گرفت.

عضو هیئت مدیره کانون صنایع غذایی گفت: در این مسئله دو بحث وجود دارد یکی اینکه چه ضرورتی دارد عضو FATF  باشیم و دیگر آنکه، اگر نباشیم چه خواهد شد؟ در بحث ضرورت به زبان ساده اینطور می‌توان گفت قوانینی در دنیا برای مبارزه با پولشویی گذاشته شده و همه قبول آن را دارند، قوانینی که مورد تائید همه کشورهایی است که مبادلات ارزی و بین‌المللی انجام می‌دهند. حالا ما نمی توانیم به عنوان یک کشور بگوییم که آن را قبول نداریم و خلاف آن حرکت کنیم این عمل منجر به این خواهد شد که اذعان می کنیم که یک سری مسائل خلاف این قوانین را انجام می دهیم

وی تاکید کرد: ما از لحاظ شرعی بر اساس فتوای رهبر انقلاب با تسلیحات هسته‌ای و پولشویی و این قبیل مسائل مقابله می‌کنیم. کشور ما یکی از قربانیان تروریسم است و در این 40 سال بهترین نخبگان خود را از دست داده پس مبارزه با تروریسم و پولشویی جزو اصول اولیه کشور ما است حالا برای فهماندن این مسئله به دنیا، باید عضو FATF شد.

شریعتی تصریح کرد: هر کشوری که در بهترین شرایط امنیتی و اقتصادی باشد اگر از این معاهده خارج یا از عضویت در آن سر باز بزند در جامعه بین الملل منزوی خواهد شد این معاهده با اوپک فرق دارد که یک کشور از آن خارج شود و خودش نفت بفروشد و آب از آب تکان نخورد.

وی گفت: اکنون که ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و دشمنان قسم خورده تلاش دارند ما را منزوی کنند این کار مزید بر علت خواهد شد تا آنها به خواسته خود برسند. یک کشور در شرایط معمولی زیر این فشار و انزوا تاب نمی‌آورد حالا ما که وضعیت اقتصادی مناسب نداریم و باید خودمان را قوی کنیم شرایط سخت‌تری خواهیم داشت.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: ما باید بهانه‌زدایی کنیم ما نه نیت پولشویی داریم و نه از اقدامات تروریسم‌ها در امان بوده‌ایم، پس باید با یک زبان مشترک که همین ارتباط با گروه کاری اقدام مالی برای پولشویی است این مسئله را بیان کنیم و با سیاسی کاری با آن برخورد نکنیم.

شریعتی افزود: عدم عضویت در FATF کشور را منزوی می‌کند آن هم در شرایطی که تحریم هستیم و مبادلات دلاری برای ایرانی‌ها در سراسر دنیا سخت و برای شرکت‌ها سخت‌تر شده است.

وی تاکید کرد: امروز ما به هر طریق اعم از چمدانی و صرافی، تحریم‌ها را می خواهیم دور بزنیم پس نباید شرایط را سخت‌تر از این کنیم.