۰ نفر

رئیس مرکز ملی فرش خبر داد:

افزایش ۸۰درصدی صادرات فرش ایران به آمریکا/نامه‌نگاری با وزارت صنعت برای واردات مواد اولیه با ارز دولتی

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۶
کد خبر: 294318
افزایش ۸۰درصدی صادرات فرش ایران به آمریکا/نامه‌نگاری با وزارت صنعت برای واردات مواد اولیه با ارز دولتی

رییس مرکز ملی فرش گفت:با همکاری سازمان توسعه تجارت در حال تدارک احیای پیمان سپاری ارزی در حوزه فرش دستباف هستیم تا بتوانیم در مقابل صادرات فرش واردات مواد اولیه از جمله ابریشم و پشم را داشته باشیم ضمن اینکه پیشنهاد ما در نامه نگاری با وزیر صنعت این بوده که مواد اولیه جزو کالاهای گروه یک و دو قرار گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرشته دست پاک امروز در یک نشست خبری با اشاره به صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا در چهار ماهه اول سال جاری گفت: در چهار ماهه ابتدای سال ۹۷ معادل ۷۹۲.۷ تن فرش دستباف به ارزش ۳۸ میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال 96 از نظر وزنی ۱۷۱  درصد و از نظر ارزش  ۸۰.۹ درصد افزایش داشته، این در حالی است که در چهار ماهه ابتدای سال ۹۶، ۲۹۲.۵ تن به ارزش ۲۱ میلیون دلار فرش به این آمریکا  صادر شده بود.

رییس مرکز ملی فرش ایران در ادامه میزان صادرات فرش در چهار ماهه ابتدای سال جاری را هزار و ۹۸۳.۸  تن به ارزش ۹۹.۶ میلیون دلار اعلام و خاطرنشان کرد: این رقم در سال ۹۶، هزار و ۲۳۰.۷ تن به ارزش ۸۹ میلیون دلار بوده است که ۶۱.۱ درصد از نظر وزنی و ۲۱.۴ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

او با تاکید بر اینکه ایران همچنان رتبه اول دنیا را در تولید و صادرات فرش در دنیا دارد  و هند با فاصله  در رتبه دوم قرار می گیرد، گفت: همچنان بیش از ۶۰ درصد صادرات فرش دستباف دنیا در اختیار ایران است.

دست پاک با بیان اینکه طی دو سال اخیر با بر طرف شدن تحریم ها صادرات فرش ایران به آمریکا افزایش یافت، اظهارکرد: چند سناریو به منظور مقابله با تحریم‌های آمریکا در دستور کار داریم که بر این اساس کشورهای دیگری را نیز جایگزین خوهیم کرد.

رییس مرکز ملی فرش تاکید کرد: ترامپ در یک اقدام غیرمنطقی فرش دستباف ایرانی را جزو اولین فهرست کالاهایی قرار داد که تحریم شده اند در حالی که فرش جزو مالکیت معنوی و فکری مردم ایران بوده و نماد آن نیز متعلق به ملت ایران است و باید از تحریم فرش ایران دست برداشته شود.

اوخاطرنشان کرد: از اوایل سال صادرکنندگان احساس کردند که با اجرای تحریم ها راه صادرات شان به آمریکا بسته خواهد شد، بر این اساس صادرات را بیشتر کردند این در شرایطی است که در گذشته دور زدن تحریم ها برای صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا از طریق کشورهای ثانویه از جمله کانادا و امارات صورت می گرفت اما اکنون چنین امکانی وجود ندارد البته به اعتقاد من فرش جزو هنر صنعتی است که راه خود را در صادرات پیدا خواهد کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: فرش دستباف نقش مهمی در توسعه و اشتغال دارد که بر این اساس هم اکنون بر اساس آمارهای رسمی بیش از یک تا یک و نیم میلیون نفر در حوزه فرش فعالیت دارند که البته آمارهای غیررسمی رقم دو و میلیون نفری را به ثبت رسانده اند اما بیش از ۶ میلیون نفر از حوزه فرش ارتزاق و نان آوری دارند.

دست پاک افزود: بنا داریم برای معرفی فرش دستباف و رونق داخلی بازار آن بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف را به عنوان بزرگترین واقعه فرش دستباف در دنیا در ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار کنیم که در این میان بیش از ۷۸۰ غرفه از سوم تا نهم شهریور ماه به معرفی توانمندی های ایران در این حوزه خواهد پرداخت.

به گفته او هم اکنون بعد از آمریکا آلمان با سهم ۱۳.۶ درصدی در جایگاه دوم، لبنان با سهم ۷.۱ درصدی در جایگاه سوم و انگلیس و ژاپن هر یک با سهم ۵.۵ درصدی در جایگاه های سوم تا پنجم صادرات بازارهای هدف فرش دستباف قرار دارند.

دست پاک هر گونه واردات رسمی فرش دستباف را تکذیب کرد و گفت: هیچ گونه وارداتی به کشور به صورت رسمی صورت نمی گیرد.