۰ نفر

مدیرکل مرکز واردات گمرک:

احتمال معاف شدن برخی کالاهای وارداتی از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز

۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۱۵
کد خبر: 294187
احتمال معاف شدن برخی کالاهای وارداتی از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز

مدیرکل مرکز واردات و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: قرار است دولت مصوبه‌ای ابلاغ کند که بخش‌هایی از کالاهای وارداتی از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی با بازار مستثنا شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی معقولی در پاسخ به اینکه گفته شده در گمرک کمیته‌ای برای تعیین‌تکلیف کالاهای وارداتی که مشمول پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی با بازار هستند، تشکیل شده،‌اظهار داشت: قرار بود از سوی دولت مصوبه‌ای ابلاغ شود و این موضوع را نیز ما شنیده‌ایم، اما هنوز ابلاغیه به دست گمرک نرسیده است. 

مدیرکل مرکز واردات و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک افزود: شنیده‌ایم که یکسری از واحدهای تولیدی از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مستثنی خواهند شد، اما هنوز جزئیات آن منتشر نشده است و احتمال تغییرات دارد. 

وی در مورد تسهیل ترخیص کالاهای واحدهای تولیدی بیان داشت: با سیاست جدید، واحدهای تولیدی‌ای که می‌توانند ضمانت‌نامه بگیرند، تا یک سال مهلت داده شده و آن دسته از واحدهایی که نمی‌توانند ضمانت بگذارند، ۷۰ درصد کالای خود را ترخیص کرده و ۳۰ درصد باقی‌مانده برای تعیین‌تکلیف حقوق گمرکی نگه داشته می‌شود. 

معقولی با تأکید بر اینکه برای ترخیص کالاهای تولیدی هر اقدامی نیاز است انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: این اقدام برای متوقف نشدن کالا در گمرک و حمایت از تولید است. 

وی در پاسخ به این سؤال که برخی واردکنندگان معتقدند پرداخت مابه‌التفاوت ارز منجر به افزایش هزینه تمام شده کالا و انبارداری می‌شود، گفت: این موضوع مصوبه دولت است و گمرک ملزم به اجرا بوده و اگر اصلاح شود، ما نیز تابع هستیم. 

مدیرکل مرکز واردات و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک در مورد اینکه وضعیت اوضاع تجارت با بخشنامه‌های خلق‌الساعه پرنوسان است، بیان داشت: ابلاغیه‌هایی که برای ما از دستگاه‌های متولی می‌آید، باید ابلاغ شود و از خودمان بخشنامه‌ای نداریم، امیدواریم که وضعیت بهتر شود و این موضوع نیاز به صبر دارد.