۰ نفر

انتقاد سازمان چای از ممنوعیت صادرات چای ایرانی

۲۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۴
کد خبر: 293615
انتقاد سازمان چای از ممنوعیت صادرات چای ایرانی

رئیس سازمان چای کشور با انتقاد از بخشنامه گمرک درخصوص ممنوعیت صادرات چای گفت: این تصمیم بدون مشورت با سازمان چای اتخاذ و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد چرا که چای داخلی امروز دارای بازار مطمئنی در کشورهای هدف مثل کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، حبیب جهانساز ضمن مخالفت با تصمیم اخیر گمرک در خصوص ممنوعیت صادرات چای گفت: اعمال این بخشنامه به ضرر تولیدکنندگان داخلی و تجار است.

وی ادامه داد: سالانه بطور متوسط 105 تا 110 هزار تن مصرف چای کشور است که از این میزان 25 تا 30 هزار تن تولید داخل و بقیه از محل واردات تامین می شود.

رئیس سازمان چای گفت: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی سال گذشته 57 تا 58 هزار تن چای بصورت رسمی وارد کشور شده است.

وی همچنین با بیان اینکه سالانه 12 تا 14 هزار تن چای تولید داخل صادرات می شود، افزود: براساس بخشنامه جدید گمرک مبنی بر ممنوعیت صادرات پنج قلم کالا «چای فله» و «بسته‌بندی» نیز در زمره این اقلام قرار می گیرد.

جهانساز اظهارداشت: تصمیم مزبور بدون نظرخواهی و مشورت از سازمان چای اتخاذ و باید مورد تجدید نظر قرار گیرد چرا که چای داخلی امروز دارای بازار مطمئن و جایگاه مناسبی در کشورهای هدف صادراتی است.

وی گفت: بدون شک با اعمال ممنوعیت صادرات چای بازارهای هدف صادراتی ایران به دیگر کشورها واگذار خواهد شد.

رئیس سازمان چای افزود: کسب جایگاه چای داخلی در بازارهای صادراتی از سود مورد حصول از صادرات مهمتر است بنابراین نباید اجازه داد این بازار ها به راحتی از دست برود.

وی تاکید کرد: صادرات چای یک فرصت برای تولید داخلی است و باید از این فرصت مغتنم به نحو احسن استفاده کرد.

جهانساز همچنین در پاسخ به این پرسش که با وجود نیاز کشور به چای داخلی بر اساس چه رویکردی این محصول صادر می شود، گفت: توسعه صادرات چای یک شبه اتفاق نیفتاده است بلکه چای ایران متاثر از عوامل مختلف مثل تغییر ذائقه مصرف کنندگان به سبب واردات بی رویه، کاهش درصد اختلاط چای داخلی، پدیده چای سنواتی، نبود بازار فروش مناسب در داخل و غیره در طول زمان به مدد کارخانه داران، تجار و بازرگانان راه خود را به کشورهای خارجی باز و امروز از جایگاه ممتازی در کشورهای هدف صادراتی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر مقصد صادرات چای ارگانیک ایرانی کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپاست.