۰ نفر

انعکاس موضوع کالاهای متروکه بنادر به معاون اول رئیس جمهوری

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۲۶
کد خبر: 292958
انعکاس موضوع کالاهای متروکه بنادر به معاون اول رئیس جمهوری

معاون وزیر راه با بیان اینکه کالاهای متروکه کمتر از یک درصد کالاهای رسوبی در بنادر را تشکیل می‌دهد، گفت:صاحب کالا متروکه یا مهلت منقضی، بر خلاف کالاهای مجهول المالک و فاقد مالکیت مشخص است و باید دلایل بروز این پدیده در اماکن بندری بررسی شود‌.

به گزارش گروه اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمد راستاد در نشست اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، با تاکید بر اینکه " چه عواملی در عدم ترخیص و تعیین تکلیف نشدن کالاهای هایی که برای آن سرمایه گذاری و هزینه شده است ، دخالت دارد "،  اظهار داشت: لازم است رویه ها و فرآیند های کالاهای تجاری به گونه ای طی شود تا کمتر با متروکه شدن کالا در بنادر مواجه شویم .

وی با اشاره به اینکه بخشی از کالا های متروکه ، کالاهای انهدامی هستند ، تاکید کرد: براساس قوانین و مقرات ، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی مالک این نوع کالاها قلمداد می شود و می تواند در مدت کوتاهی  کالاها را از اماکن بندری خارج کند و به بازار مصرف برساند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تصمیم گیری درخصوص کالاهای متروکه در بنادر خارج از حیطه مدیران بخش های مربوطه است ، از انعکاس این موضوع به معاون اول رئیس جمهوری خبر داد و گفت: بنا شد در یک جلسه خاص و با حضور تمام مقامات تصمیم گیر در این حوزه ، یک چارچوب فرایندی استخراج شود تا نه تنها شامل کالاهای متروکه فعلی در بنادر شود ؛ بلکه با اصلاح و بهبود این فرایند ، زمان ماندگاری کالاهای متروکه در بنادر به حداقل ممکن برسد.

راستاد با ییان اینکه معضل کالاهای متروکه را به عنوان یک نقیصه قبول داریم و اماکن بندری نباید محل تجمع و ماندگاری کالا باشد، تصریح کرد: در شاخص های بندری پایین بودن میانگین رسوب کالا در بندر ، همواره یکی از معیار های مهم ارزیابی کیفیت بنادر محسوب می شود. کالا های متروکه کمتر از یک درصد کالاهای رسوبی در بنادر را تشکیل می دهد.

وی افزود: باید بتوانیم میانگین رسوب انواع کالا ها را در بنادر کاهش بدهیم ؛ یعنی مکانیزم عملیات بندری و ترخیص کالا  و همچنین شرایط بازار و اقتصاد به گونه ای باشد تا میانگین رسوب کالا در بنادر را به نرم های جهانی نزدیک کنیم.کاهش رسوب کالا در بنادر رویکردی است که باید به عنوان راهبرد دنبال شود.