۰ نفر

صادرات فرش دستباف ایران رشد کرد

درآمدزایی ترامپ برای فرش دستباف ایرانی

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲
کد خبر: 292541
درآمدزایی ترامپ برای فرش دستباف ایرانی

آمار نشان از رشد صادرات فرش دستباف ایران دارد که رئیس اتحادیه صادرکنندگان بر این باور است ضرب‌العجل ترامپ برای بازگشت تحریم‌ها، عامل اصلی رشد صادرات فرش ایرانی به خاک آمریکا بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، یکی از محصولاتی که در سال‌های گذشته بازار خوبی برای خود دست و پا کرده بود و در پی مشکلات اقتصادی قاره اروپا، ظهور رقبای جدید اما بی کیفیت و تحریم های آمریکا در شرایط فعلی حال و روز خوبی ندارد و از آن به عنوان ملی‌ترین تولید داخلی کشور یاد می شود، فرش دستباف ایران است. فرشی که برای خود در سطح جهانی دارای برند است و "پرشین کارپت" با وجود انکه خریدار زیادی ندارد اما علاقمندان بسیاری دارد.

فرش دستباف ایرانی که در سال حمایت از کار و تولید ملی، بی لطفی‌های بسیاری را دیده و برخی از تصمیمات دولتی در راستای واردات مواد اولیه شرایط را برای تولید آن سخت کرده است در روزهای گذشته خبری خوشحال کننده مبنی بر رشد صادرات فرش دستباف را در حواشی خود شنید.

این خبر همان طور که خوشحال کننده بود سوالات بسیاری را در ذهن ایجاد کرد، سوالاتی مبنی بر اینکه آیا صادرات فرش دستباف به واسط رشد قیمت دلار بدون افزایش وزن آن رشد داشته و اینکه رشد صادرات فرش دستباف ایرانی معطوف به فرش‌های نفیس بوده یا به اصطلاح امروزی مربوط به فرش‌های اقتصادی بوده است؟

در این رابطه مرتضی عراقچی - رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران - گفت: در چند وقت گذشته تحریم های آمریکا در راستای ممنوعیت واردات فرش دستباف به خاک این کشور برداشته شده بود که ترامپ با خروج از برجام مهلتی را برای بازگشت تحریم های آمریکا در نظر گرفته بود که تا اجرای تحریم های آمریکا حجم قابل توجهی فرش به خاک آمریکا وارد شد و این رشد صادرات فرش دستباف ایرانی به واسطه این اتفاق به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: تغییری در میزان فروش و تقاضا در دیگر بازارهای فرش دستباف ایران رخ نداده و در شرایط فعلی با توجه به فرآیند فعالیت نیما اکثر صادرکنندگان برای صاردات فرش صبر پیشه کرده اند زیرا در فرآیند صادرات، صادرکننده نسبت به قیمت تمام شده کالا به خریدار متعهد است و با توجه به فرآیند سامانه نیما قیمت تمام شده فرش و دیگر محصولات صادراتی گنگ است.

عراقچی دریافت ارز حاصل از فروش فرش را همراه با مشکلاتی دانست و خاطرنشان کرد: حجم قابل توجهی از صادرات فرش دستباف به آمریکا در مدت زمان اخیر را فرش های ارزان قیمت و به اصطلاح اقتصادی تشکیل داده و فرش های نفیس آنچنان تاثیری در رشد صاردات فرش دستباف ایرانی نداشته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران، در پاسخ به این سوال که در گذشته بازار روسیه و چین به مقصد مناسبی برای صاردات فرش تبدیل شده بود، آیا در حال حاضر همچنان این دو مقصد بازار مناسبی هستند؟ گفت: در شرایط فعلی بازار روسیه وچین آنچنان قابل اتکا نیست.

او مقصد اصلی فرش های ایرانی را آلمان و امارات بیان کرد و یادآور شد: با تغییرات بسیار زیاد قوانین تولید و تجارت محصولات ایرانی قابلیت رقابت بامحصولات مشابه هندی و پاکستانی را ندارد و از سوی دیگر بازار اروپا از رونق گذشته خود فاصله گرفته است.