۰ نفر

مجوز واردات فوری 20 هزار تن کاغذ مطبوعات صادر شد

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۰:۲۲
کد خبر: 291284
مجوز واردات فوری 20 هزار تن کاغذ مطبوعات صادر شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت با واردات 20 هزار تن کاغذ برای تامین کسری کاغذ مطبوعات و روزنامه موافقت کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در پی موافقت این وزارتخانه با قرار گرفتن کاغذ مطبوعات و خمیر کاغذ در گروه یک و نیز تشکیل کارگروه ویژه رسیدگی به معضلات کاغذ، امروز (سه شنبه) جلسه ای با حضور نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روزنامه های غی دولتی و نمایندگان وزارت صنعت در سازمان توسعه و تجارت برگزار شد.
در این جلسه پس از بررسی درخواست های رسیده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با واردات فوری 20 هزار تن کاغذ مطبوعات موافقت و مقرر شد این وزارتخانه نسبت به هماهنگی ثبت سفارش و مقدمات واردات اقدام کند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت از این پس در نظر دارد؛ با ترک تشریفات مربوط به این بخش برای تسریع و جلوگیری از کمبود کاغذ مطبوعات از طریق کارگروه ویژه، تخفیف ارز سهمیه ای کاغذ را لحاظ کند.

** سقف قیمتی برای فروش کاغذ 4100 تومان تعیین شد
 وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین امروز (سه‌شنبه) در نشست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا وضعیت بازار کاغذ و تولید آن با کلسیم کربنات (بدون مصرف چوب) را بررسی کند.
«محمد شریعتمداری» در پایان این نشست به تارنمای خانه ملت گفت: دستور کار امروز کمیسیون فرهنگی رسیدگی بود که این مسئله به جهات مختلف از جمله توجه به تولید این محصول در کشور به ویژه مورد توجه قرار گرفت.
وی تاکید کرد در تولید کاغذ داخلی باید به مسائل زیست محیطی توجه ویژه‌ای کرد که به دلیل محدودیت جنگل‌های کشور با محدودیت‌هایی روبروست؛ از این رو، باید از چوب وارداتی و راه های دیگر بهره‌مند شویم که کمیسیون فرهنگی در این زمینه اعلام حمایت و یاری کرد.
شریعتمداری ادامه داد: نوسان نرخ ارز بر بازار کاغذ نیز اثر گذاشت اما با اجرای سیاست‌های جدید بسته ارزی دولت انتظار بهبود وضعیت بازار کاغذ وجود دارد که امیدواریم بتوانیم در کنار سایر تصمیم ها این بازار را کنترل کنیم.
وی اضافه کرد: تعزیرات حکومتی زیر نظر وزارت دادگستری برای رسیدگی به سودجویی‌ها در بازار ارز وارد عمل شده است و با سودجویان برخورد قاطع می‌کند.
«از سوی دیگر کمیسیون تنظیم بازار با موضوع کاغذ تشکیل جلسه داد و نرخ 4 هزار و 100 تومان قیمت سقف کاغذ در بازار تعیین و تصویب شد و هرگونه تخلف در این زمینه و گرانفروشی در این حوزه تخلف محسوب می‌شود».
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: هرگونه نگهداری و دپو کاغذ در انبارها با توجه به شناسایی واردکنندگان و تولیدکنندگان تخلف محسوب می‌شود و با همه متخلفان که در این زمینه اقدام کرده باشند برخورد جدی صورت می‌گیرد و همه متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

**بیش از 105 هزار تن کاغذ در دست ترخیص است
شریعتمداری اضافه کرد: بیش از 105 هزار تن کاغذ در دست ترخیص از گمرک های کشور است که 35 هزار تن از آن به واسطه گشایش اعتبار اسنادی و بقیه از محل تامین اعتبار پارسال توزیع می شود.
وی اضافه کرد: با هماهنگی بانک مرکزی اعلام شد همه سفارش های مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور قطع تامین اعتبار می شود.
به گفته وی، به تدریج آرامش به بازار کاغذ باز می گردد تا شاهد آرامش بازار کاغذ به ویژه کاغذ مطبوعات باشیم.
 وضع صنعت کاغذ کشور با وجود برنامه دولت برای حمایت از این بخش با تخصیص ارز یارانه ای، آنطور که «ابوالفضل روغنی گلپایگانی» رییس سندیکای کاغذ و مقوای ایران، می گوید، چندان مناسب نیست و «عده ای فرصت طلب و رانت جو وارد بازار شده و عرصه را برای مصرف کنندگان کاغذ تنگ کرده اند».
قیمت کاغذ روزنامه در یک سال اخیر رشد بیش از 2 برابری را تجربه کرده است؛ موضوعی که ظلمی در حق روزنامه نگاران و اهالی مطبوعات تلقی می شود؛ برخی افراد سودجو با فرصت پیش آمده ناشی از تغییر سیاست های ارزی، ارز دولتی برای واردات کاغذ گرفته اند اما خارج از مسیر، در بازار به دنبال توزیع کالاهای خود هستند.
از سوی دیگر، تولیدکنندگان انواع کاغذ نیز از گرانی و کمبود مواد اولیه شکایت دارند؛ گرانی هایی که برخی از آنها از افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی سرچشمه می گیرد که خود یا متاثر از نوسان های ارزی است یا از افزایش قیمت مواد اولیه داخلی که قیمت جهانی دارند، ناشی می شود.
در این پیوند، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز  گفت: دولت با هدف حمایت از مقوله دانش و فرهنگ در کشور، ارز یارانه ای 3800 تومانی به واردات کاغذ می دهد که تنها کالای غیر اساسی است که از این ارز استفاده می کند.
«رضا رحمانی» اضافه کرد: در صنعت کاغذ روزنامه با مشکل قدیمی بودن فناوری ها و دستگاه ها و کمبود مواد اولیه روبروییم اما پارسال 100 هزار تن کاغذ بسته بندی صادر شد و قرار است امسال به 2 برابر افزایش یابد.