۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

نگرانی صادرکنندگان نسبت به آینده صادرات/ دلار 4200تومانی باعث اغتشاش بازار شد

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۷
کد خبر: 290547
نگرانی صادرکنندگان نسبت به آینده صادرات/ دلار 4200تومانی باعث اغتشاش بازار شد

یک عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان این که وضعیت صادرات کشور نسبت به قبل از سیاست تک نرخی کردن ارز مناسب نیست، گفت: با وجود نوسانات نرخ ارز صادرکنندگان در وضعیت بیم و امید نسبت به آینده صادرات به سر می‌برند زیرا عاقلانه نیست که این وضعیت بد ‌ادامه‌دار باشد و تصور می‌کنم دولت فشار فعلی را به هر نحوی کاهش خواهد داد.

اقتصادآنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ سیدرضی حاجی آقا میری در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان این که دلار تک نرخی بیشتر موجب اغتشاش بازار شد، اظهار کرد: مشخص نیست دلار  4200 تومانی به چه کسی داده شده است، در حالی که قرار بود این نرخ بازار را کنترل کند بیشتر باعث اغتشاش بازار شد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه سیاستی که دولت اعمال کرد راه رفته‌ای بود که در سال‌های گذشته نیز با اقبال روبه رو نشده بود، تصریح کرد: اگر قرار بر تک نرخی کردن ارز بود باید آن را همراه با نرخ بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌کردند، در حال حاضر نیز ارزی که دولت در اختیار مردم قرار می‌دهد باید با نرخ آزاد یکسان باشد و فقط به کالاهای اساسی یارانه داده شود.

وی با اشاره به این که اگر وضع صادرات قبل و بعد از تک نرخی کردن ارز را مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که اوضاع مناسب نیست، خاطرنشان کرد: دولت با قاچاق اعلام کردن ارز بازار آزاد و بستن صرافی‌ها، صادرکنندگان را دچار مشکل کرده است زیرا قیمت واقعی، نرخ بازار آزاد بود و صادرات با آن قیمت تمام می‌شد اما صادرکننده به علت غیرقانونی بودن این بازار امکان خرید و فروش ارز خود را نداشت.

حاجی آقا میری ایجاد بازار ثانویه را نسبت به محدودیت‌های گذشته اقدام مناسب‌تری دانست و افزود: به‌طور کلی می‌توان گفت صادرکنندگان نسبت به گذشته در وضعیت بدتری قرار دارند.

این عضو اتاق بازرگانی به نبود شفافیت و ثبات در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: ثبات در کشور وجود ندارد و این عدم ثبات به معنی تعدد در نرخ نیست بلکه به معنی عدم شفافیت است، شفافیت یعنی مردم باید آگاه باشند تا چند سال آینده نرخ ارز تا کجا بالا می‌رود در این صورت می‌توان به راحتی در جامعه فعالیت کرد اما با شرایط فعلی تاجر نمی‌داند دلار روز بعد افزایش می‌یابد یا کاهش.

حاجی آقا میری با بیان این که صادرکنندگان اضافه کرد: بالا بودن قیمت ارز می‌توانست برای صادرات منشا خیر باشد اما این عدم ثبات، مزایای افزایش نرخ دلار برای صادرات را از بین برد.