۰ نفر

احتکار کاغذ در بازار

۱ مرداد ۱۳۹۷، ۶:۵۰
کد خبر: 287191
احتکار کاغذ در بازار

روز دهم تیرماه بانک مرکزی لیست دریافت کنندگان دلار 4200تومانی را برای واردات کالا منتشر کرد، لیستی که سروصدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرد. دراین لیست یکی از بخش‌هایی که توجهات را به خود جلب کرد، ارزی بود که برای واردات کاغذ اختصاص داده شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، طبق این لیست 22 شرکت حدود 40 میلیون یورو برای واردات کاغذ روزنامه و 67 شرکت حدود 80 میلیون یورو برای واردات خمیر کاغذ (ماده اولیه تولید کاغذ) اقدام کرده‌اند. این درحالی است که قیمت انواع کاغذ در بازار ایران هیچ تناسبی با ارزی که برای واردات تخصیص داده شده است، ندارد. همچنان و با وجود تخصیص ارز ارزان دولتی و حتی یارانه 400 تومانی که به واردکنندگان بازگردانده می‌شود(فاصله دلار 4200 تا 3800 تومانی) همه از نرخ کاغذ گلایه دارند. دراین مدت روزنامه‌ها کاغذی خریداری کرده‌اند که با نرخ دلار بازار آزاد محاسبه شده است.

گلایه فروشندگان کاغذ

تنها مصرف کنندگان اصلی که شامل روزنامه‌ها، مطبوعات و ناشران می‌شود، ناراضیان بازار کاغذ نیستند، فروشندگان صنف کاغذ نیز از این وضعیت گلایه دارند. آنها می‌گویند که احتکار کاغذهایی که وارد کشور شده باعث شده  ضمن افزایش شدید قیمت‌ها جنسی هم برای فروش نداشته باشند. یکی از فروشندگان کاغذ در خیابان ظهیرالاسلام تهران دراین باره می‌گوید: هم‌اکنون انبارها مملو از کاغذ است ولی فروشگاه‌ها جنسی برای فروش ندارند. به گفته وی بسیاری از کسانی که با دلار دولتی کاغذ وارد کرده‌اند، کالای خود را نمی‌فروشند و در انبارها نگهداری می‌کنند تا قیمت آن بالاتر برود.

فروشنده دیگری دراین خیابان می‌افزاید: با محاسبه دلار 4200 تومانی که با آن کاغذ وارد کشور شده است، هم‌اکنون قیمت‌ها در بازار خیلی گران است. برای مثال هم‌اکنون قیمت هر بند کاغذ تحریر 70گرمی 144 هزار تومان است در صورتی که با نرخ دلار 4200 تومانی قیمت آن باید زیر 100 هزار تومان باشد.

کاغذهایی که دوباره صادر می‌شود

فروشنده دیگری دراین خصوص می‌گوید: برخی  واردکنندگان کاغذ، کالای خود را دوباره به عراق صادر می‌کنند تا دلار به دست بیاورند دلاری که نرخ آن در بازار آزاد به بالای 8 هزار تومان می‌رسد. به گفته وی افرادی که کاغذ خود را انبار کرده‌اند و به فروشنده‌ها نمی‌فروشند در بازار مشخص هستند و باید دستگاه‌های نظارتی با آنها برخورد کند. وی می‌افزاید: درصورتی که تا سه سال هیچ نوع کاغذی وارد کشور نشود هم هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. هم‌اکنون انبارها پراز کاغذ است ولی عرضه آن متوقف شده است.

واردکنندگان ملزم به توزیع کاغذ هستند

دراین باره میرباقری رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ نیز درباره گلایه فروشندگان کاغذ گفت: بارها اعلام کرده‌ایم اگر کسبه شکایتی درباره کاغذ دارند به ما یا سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کنند تا پیگیری شود.

وی درخصوص نظارت بر کاغذ وارداتی اظهارکرد: برخی  واردکنندگان کاغذ عضو اتحادیه واردکنندگان نیستند و برهمین اساس هیچ اطلاعی از میزان واردات و نحوه عرضه آنها نداریم. به گفته وی درخصوص اعضای اتحادیه نیز آمار دقیقی در دست نداریم. میرباقری ادامه داد: برای حل مشکلات موجود در بازار کاغذ جلسات زیادی میان اعضای اتحادیه، وزارت ارشاد و بانک مرکزی برگزار شده است، طبق این جلسات قرار شده است تا کاغذهای وارداتی در کمترین زمان در بازار توزیع شود.

وی همچنین گفت: هم‌اکنون علاوه بر کاغذی که طی ماه‌های اخیر وارد کشور شده است، حجم بالایی نیز ثبت سفارش شده است که با ورود این حجم از کاغذ به بازار حباب قیمتی بازار از بین می‌رود.

افزایش 100درصدی قیمت کاغذ روزنامه در یک‌سال

همچنین پیش از این رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در نشستی خبری با اشاره به اینکه وضعیت کاغذ بسته بندی خوب است، اما حال و روز کاغذ تحریر و روزنامه وخیم است، گفت: قیمت کاغذ روزنامه در یک سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است. ابوالفضل روغنی گلپایگانی افزود: با وجود سه کارخانه تولید کاغذ تحریر که تأمین کننده سالانه ۱۵۰ هزار تن از نیاز کشور است، به واردات ۲۳۰هزار تن از آن در سال نیازمندیم که عمده آن از اندونزی، مالزی، چین، جمهوری کره، فنلاند و ایتالیا وارد می‌شود. رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به اینکه مصرف کاغذ بسته بندی در کشور نزدیک به ۹۰۰ هزار تن در سال است، گفت: این درحالی است که در بخش کاغذ تحریر و روزنامه سالانه ۳۸۰ هزار تن کاغذ مورد نیاز است. روغنی گلپایگانی با بیان اینکه بر اساس آمار اعلامی در سال ۲۰۱۵ توسعه فضا و رسانه‌های مجازی در سال‌های اخیر منجر به کاهش ۴۰ میلیون تنی کاغذ در جهان شده و در ایران مصرف کاغذ روزنامه را به سالانه ۷۰ هزار تن کاهش داده است، خاطرنشان کرد: نیاز سالانه کاغذ بسته بندی ۹۰۰ هزار تن است، اما ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ظرفیت در سال‌های گذشته ایجاد شده و این بدان معناست که حدود ۲ میلیون تن مازاد ظرفیت در کشور وجود دارد. وی همچنین در خصوص تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ، یادآور شد: دولت در هفته‌های گذشته نسبت به تخصیص ۱۳۰میلیون دلار ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان برای کاغذ تحریر و کاغذ روزنامه اقدام کرده  و در عین حال قرار شده است  ما‌به‌التفاوت این نرخ ارز با دلار ۳۸۰۰تومانی به تولیدکنندگان روزنامه بازگردانده شود. روغنی گلپایگانی با بیان اینکه تا حدود دو سال پیش قیمت هر کیلو کاغذ روزنامه داخلی ۱۸ هزار ریال و کاغذ خارجی ۲۵هزار ریال بود، اظهار کرد: امروزه دیگر کاغذ روزنامه در داخل تولید نمی‌شود و بهای هر کیلو کاغذ خارجی به ۴۳ هزار و ۵۰۰ ریال رسیده است.