۰ نفر

ایران سالانه 12 میلیارد دلار کالا به عراق صادر می‌کند

20 درصد بازار عراق در اختیار ایران

۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۴۵
کد خبر: 284605
20 درصد بازار عراق در اختیار ایران

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: سالانه 12 میلیارد دلار صادرات کالا به بازار عراق داریم که می توان این میزان را به 20 میلیارد دلار افزایش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، یحیی آل اسحاق  در نشست مشترک فعالان اقتصادی استان کرمان با مسئولان اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: دریافت سهم از بازار عراق با هدایت از دور امکانپذیر نیست و این بازار مستمر را باید با حضور در این کشور، هدایت و سرمایه گذاری کسب کرد.

وی با بیان اینکه اکنون زمان فعالیت اقتصادی در بازار عراق است، اظهار داشت: شرکت ها اگر می خواهند اقتصادی موفق در منطقه داشته باشند باید بازار عراق را در اولویت تجارت قرار دهند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: بازار عراق با وجود احتمالات و مشکلات سیاسی و اجتماعی بازار مهم ایران محسوب می شود لذا نباید به محدودیت های این کشور فکر کرد.

آل اسحاق افزود: استان کرمان با صادرات 2.4 میلیارد دلاری، سهم آن در بازار عراق تنها 60 میلیون دلار صادرات است که باید در جهت افزایش آن تلاش بیشتری انجام گیرد.

وی گفت: استان کرمان پس از یزد دومین مغز اقتصادی کشور بشمار می رود چرا که این استان در سابقه تاریخی خود با جنس اقتصادی عجین است .

**ایران تنها 20 درصد بازارهای عراق را در دست دارد

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در این نشست با بیان اینکه 20 درصد از بازارهای این کشور در دست ایران است گفت: کالای برند ایرانی در این کشور وجود ندارد و صادرات به عراق مشهود نیست.

سید حمید حسینی افزود: چین با 23.5 درصد شریک نخست تجاری کشور عراق بشمار می رود و ایران رتبه سوم صادرات به کشور عراق را در دست دارد.

وی اظهار داشت: 15 درصد صادرات غیرنفتی ایران به میزان هشت میلیارد دلار به کشور عراق است و این صادرات به میزان چهار قاره برای کشور منفعت دارد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این مطلب که بیشترین صادرات به کشور عراق اجزا و قطعات نیروگاهی و پس از آن مواد غذایی و لوازم ساختمانی است اظهار داشت :در داروسازی، کاشی و نساجی ظرفیت صادرات مناسبی در کشور وجود دارد اما نتوانستیم زمینه صادرات این کالاها را به کشور عراق فراهم کنیم.

وی با اشاره به چالش های بازرگانی بین 2 کشور تاکید کرد: عراق به بهانه های مختلف سالهاست که مانع تشکیل نشست های رسمی کمیسیون مشترک ایران با این کشور می شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه این اتاق در کشور عراق راه اندازی شده است گفت: این کشور به قواعد رسمی تجاری با ایران تن نمی دهد لذا باید کمیسیون مشترک بازرگانی زیر نظر دولت های این 2 کشور شکل گیرد.

وی افزود: بی ثباتی در قوانین و مقررات کشور عراق برای فعالان اقتصادی مشکل ساز شده و به همین دلیل ارتباط مناسبی با تجار خوشنام عراق برقرار نشده است.

حسینی با بیان اینکه باید روابط اقتصادی ایران و عراق را افزایش داد ،عنوان داشت: باید دریافت ویزای تجاری تسهیل شود زیرا اعطای ویزای زیارتی شایسته بازرگانان این 2 کشور نیست.

وی گفت: بدلیل استانداردهای متفاوت، از تعداد 10 کالای صادراتی ایران، تنها سه کالا تایید استاندارد عراق را دریافت کرده و مابقی مناسب برای صادرات تشخیص داده نشده است.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق پیشنهاد داد: نشست های منظم بین استانداران و دستگاه های دولتی 2 کشور برگزار شود تا مشکلات بازرگانان به سرعت رفع شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیازهای روز بازار عراق را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهد و ارتباطات را تسهیل می کند تصریح کرد: مرکز تجاری این اتاق در شهر بصره با ظرفیت 32 شرکت و کنسرسیوم خدمات مهندسی و فنی برای ساخت مسکن در کشور عراق در حال راه اندازی است.

این نشست روز چهارشنبه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان برگزار شد و همچنین در این نشست فعالان اقتصادی استان کرمان به ارائه نظرات در زمینه تجارت با کشور عراق پرداختند.