۰ نفر

سازوکار جدید برای صدور و تمدید کارت بازرگانی

۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۱۹
کد خبر: 281691
سازوکار جدید برای صدور و تمدید کارت بازرگانی

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی از اعمال ساز و کارهای جدید برای صدور و تمدید کارتهای بازرگانی به منظور تسهیل فضای کسب و کار خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مظفر علیخانی رتبه ایران در خصوص فضای کسب و کار را در شاخصهای جهانی 166 اعلام کرد و افزود: تخلفهای موجود در بخش تجارت بین المللی در ایران به دلیل نامساعد بودن فضای کسب و کار بوده است که با تمهیدات و شرایط جدید برای صدور و تمدید کارت بازرگانی علاوه بر تسهیل شرایط کسب و کار برای بازرگانان قانونمند از فعالیت متخلفان نیز جلوگیری خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم با تجربه بودن متقاضی دریافت کننده کارت بازرگانی و تایید خوشنام بودن وی از سوی چند فعال اقتصادی گفت: طبق پیش بینی انجام شده برای متقاضیان بار اول کارت بازرگانی، در سال نخست 500 هزار دلار سقف واردات در نظرگرفته می شود که در صورت ارزیابی مثبت عملکرد، این رقم سال دوم به 2 میلیون دلار خواهد رسید و درسال سوم بدون سقف صادر می شود.
معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی با بیان اینکه موارد جدید بصورت اصلاحیه به قانون صدور و تمدید کارت بازرگانی فعلی در صورت تصویب از سوی هیئت وزیران اضافه خواهد شد ادامه داد: گذراندن 16 ساعت آموزش علمی و کاربردی در زمینه قوانین تجارت ،​ صادرات و واردات،​ گمرک و مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین برگزاری مصاحبه برای افرادی که صلاحیت حرفه ای آنها، مناسب احراز نشده از بخشهای دیگر این اصلاحیه است.
علیخانی با اشاره به اینکه رتبه بندی برای تمدید کارت بازرگانی نیز در این اصلاحیه تعیین شده که در اتاق بازرگانی انجام شود که نظام نامه آن تقدیم دولت شده است افزود: در این رتبه بندی مدت زمان تمدید برای دارنده کارت طلایی 5 سال ، کارت نقره ای 4 سال و دارنده کارت برنزی 3 سال است.
وی با اشاره به ابطال کارت بازرگانی افرادی که کارت خود را به غیر واگذار می کنند گفت: در صورت احراز این تخلف که با بررسی سامانه ثبت سفارش و با کمک وکالتنامه و صلح نامه نوشته شده بین طرفین قابل پیگیری است ،​ ارائه دهنده و مصرف کننده کارت بازرگانی مسئول پرداخت مطالبات دولت خواهند بود.