۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

180قلم غذایی در لیست ممنوعه واردات/ نتایج مثبت و منفی ممنوعیت‌ها بر بازار صنایع غذایی

۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۶
کد خبر: 280704
180قلم غذایی در لیست ممنوعه واردات/ نتایج مثبت و منفی ممنوعیت‌ها بر بازار صنایع غذایی

دیروز دولت لیستی از 1339ردیف کالا منتشر کرد که از این پس وارد آن‌ها به کشور ممنوع است. در ابتدای این لیست 180 ردیف مربوط به اقلام غذایی و کشاورزی بود که برخی از آن‌ها اقلام پر مصرف و ضروری محسوب می شوند.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ در بین کالاهای ممنوعه اقلامی به چشم می‌خورد که تولید آن‌ها پاسخگوی نیاز کشور نیست اما، برخی دیگر تولید آن‌ها مازاد نیاز است، از این رو می‌توان گفت لیست ممنوعیت اقلام غذایی تیغ دو دمی است که نتایج مثبت و منفی همزمان به همراه دارد.

در همین راستا جمشید مغازه ای، عضو هیات مدیره انجمن های صنایع غذایی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در لیست ممنوعه محصولاتی دیده می‌شود که مشابه داخلی برای آن‌ها وجود دارد و بیش از نیاز کشور تولید می‌شود.

وی ادامه داد: این محصولات از کیفیت بسیار بالای برخودار هستند و توان رقابت با محصولات خارجی دارند.

مغازه ای با بیان اینکه صادرات این محصولات نیز در سطح قابل قبولی در حال انجام است، افزود: واردات آن‌ها نتیجه‌ای جز خروج ارز از کشور و آسیب به اقتصاد ندارد.

وی تعدادی از این اقلام را شکلات، زعفران و آرد گندم عنوان کرد.

مغازه ای در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر اقلامی در لیست ممنوعیت واردات گنجانده  شده که تولید آن‌ها در کشور محدود است و می‌تواند نتایج منفی بر بازار داشته باشد.

این عضو هیات مدیره انجمن های صنایع غذایی ایران اظهار کرد: افزایش قیمت همراه با کاهش کیفیت از نتایج اجتناب ناپذیر ممنوعیت ورود اقلامی خواهد بود که تولید آنها در کشور محدود است.

مغازه ای کره 50 گرمی و روغن زیتون را از نمونه‌های اقلام غذایی برشمرده که ممنوعیت آن‌ها بر بازار تاثیرات منفی خواهد داشت.