۰ نفر

علت کاهش صادرات گل و گیاه چیست؟

۱۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 276586
علت کاهش صادرات گل و گیاه چیست؟

صادرات گل و گیاهان زینتی در سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۵ از نظر ارزشی ۹ درصد و از نظر وزنی شش درصد کاهش را تجربه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، تحلیل های آماری ارائه شده گویای آن است که صادرات انواع گل و گیاهان زینتی در سال ۱۳۹۶ از نظر ارزش ۲۴ میلیون دلار و از لحاظ وزن ۵۲۰۰ تن بوده است که این ارقام هر دو نسبت به سال قبل خود دچار کاهش شده اند.

اما از جمله مهم ترین دلایلی که باعث کاهش صادرات در این بخش شده می توان به بحث هایی مانند گرانی نرخ کرایه حمل هوایی، مشکلات حمل زمینی از محل کشت، پایانه و غیره تا گمرک خروجی، مشکلات مربوط به تنظیم زمان‌بندی تولید و حمل و در نتیجه عدم تحقیق به موقع محصول متناسب با نیاز مشتری و همچنین ورود انفرادی صادر کنندگان ایرانی به بازار های جهانی و عدم پیروی از یک استراتژی مشترک می توان اشاره کرد.

البته طبیعی است که ورود کشورهای جدید و نوپا در عرصه صادرات گل و گیاه و فشرده شدن رقابت در بازارهای جهانی هم در این امر بی تاثیر نبوده است. از سوی دیگر افزایش فروش گل به قیمت پایین به واحد های فرآوری در خارج از کشور به دلیل نبود امکانات فرآوری در ایران و همچنین بروز ضایعات فراوان و تبدیل به زباله گل به دلیل نبود سیستم های نگهداری و فرآوری که منجر به افزایش تناژ و کاهش عرضه این محصول می شوند از دیگر موانعی به شمار می رود که بر سر صادرات این محصول وجود دارد.

گل‌های ایرانی کجا می‌روند؟

اما مروری بر آمارها گویای آن است که همچون بسیاری از موارد عراق عمده ترین بازار گل های زینتی ایران به شمار می رود که در سال گذشته با افزایش ۴۹.۴ درصدی واردات یا رقمی حدود ۱۱.۸ میلیون دلار همواره گل از ایران وارد کرده است.

ویتنام را می توان دومین بازار گل و گیاه ایرانی دانست که در سال گذشته واردات این بازار از ایران ۵۵.۹ درصد کاهش یافته و از حدود شش میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در سال ۱۳۹۵ به سه میلیون دلار محدود شده است.

ترکمنستان سومین بازار گل های زینتی ایران است که در سال گذشته این بازار هم با کاهش جدی واردات مواجه بوده است. بدین ترتیب در سال گذشته ۲.۷ میلیون دلار انواع گل و گیاه به این کشور صادر شده که این رقم نسبت به سال ماقبل آن ۳۵.۷ درصد کاهش داشته است.

آذربایجان با واردات ۱۱۰۰ میلیون دلاری چهارمین بازار گل و گیاه ایران است که نسبت به سال قبل خود ۲۲.۲ درصد افزایش واردات داشته است، همچنین می توان از افغانستان به عنوان پنجمین بازار هدف یاد کرد که با وارداتی در حد یک میلیون دلار نسبت به سال قبل آن ۴۲.۹ درصد افزایش واردات داشته است.

در این مدت چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دلار انواع گل و گیاه به کشورهای دیگر صادر شده که این رقم نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل ۴۶.۷ درصد افزایش را نشان می دهد. سهم صادرات گل و گیاه در پنج بازار عمده صادراتی نیز ۸۱ درصد از کل صادرات این بخش را به خود اختصاص داده است.

جدول زیر وضعیت صادرات انواع گل‌ها و گیاهان زینتی در سال گذشته را نشان می‌دهد:

08

البته سال گذشته در زمینه واردات انواع گل‌های زینتی نیز شاهد اعمال محدودیت‌هایی در کشور بویدم.بدین‌تریتب رئیس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد که "بن‌سای" و "لاکی بامبو" با توجه به آلوده بودنشان به آفات و بیماری‌هایی که ممکن است خسارات ملی به بار آورند، وارداتشان از چین و تایلند ممنوع شده، چراکه ۶۰ درصد محموله‌های این کشورها آلوده هستند.