۰ نفر

چابهار ارزانترین بندر ترانزیت و صادرات کالا

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۱
کد خبر: 276128
 چابهار ارزانترین بندر ترانزیت و صادرات کالا

چابهار با توجه به تخفیف های در نظر گرفته شده، ارزانترین و با صرفه ترین بندر در بین بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان برای ترانزیت و صادرات کالا محسوب می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تخفیف های در نظر گرفته شده برای بهره برداران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی می تواند به ترافیک بار و افزایش کشتی ورودی منجر شود.

سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلاری در تکمیل مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی و افزایش ظرفیت آن از 2.5 میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن بهترین فرصت را برای پهلوگیری کشتی های 100 هزار تنی فراهم کرده است.

تخفیف های ویژه به لاینرهای خارجی، اصلاح تعرفه های حقوق، عوارض و هزینه های بندری سبب شده تا چابهار به ارزانترین بندر در کل منطقه خلیج فارس و دریای عمان تبدیل شود.

سازمان بنادر ودریانوردی برای کشتی های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی در بندر شهید بهشتی چابهار 90 درصد تخفیف THC (هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر) به مدت سه ماه در نظر گرفته است و میزان این تخفیف برای سه ماهه دوم 70 درصد و برای 6 ماه بعد 30 درصد است.

چنانچه حمل بار از سوی لاینرهای بین المللی تداوم پیدا کند، سازمان بنادر و دریانوردی در سال دوم به کشتی های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی 30 درصد تخفیف در سال دوم هم ادامه پیدا می کند و این تخفیف ها، علاوه بر تخفیفات در حقوق و عوارض بندری است.

بندر چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان محسوب می شود که در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در ترانزیت، ترانشیپ و حمل ونقل کالا ایفا می کند و با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق – غرب موقعیت مناسبی در زمینه های مختلف اقتصادی دارد.

در سال 1352 طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکاران مربوطه امضا شد و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید.

عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار است از سال 1362 بطور جدی آغاز و باتکمیل چهار پست اسکله فلزی در همان سال عملاً به بهره برداری رسید.

بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال 61 با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و با تاکید دولت وقت بر لزوم داشتن بندری در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث شد.

بندر چابهار در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان (مکران) و ارتباط با آبهای آزاد و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات و واردات ایفا کرد.

چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاسی و استراتژیک ملی در مواقع جنگ و بحرانهای منطقه مجزا و نقطه ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت های اقتصادی آن محسوب می شود.

قرار گرفتن چابهار در یک خلیج موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.

چابهار هم اینک دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.

اسکله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت 240 هکتار، محوطه های بارانداز 16 هکتار، انبارهای مسقف 30هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری نیز دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری است.

بندر شهید بهشتی پنج پست اسکله و شهید کلانتری نیز پنج پست اسکله برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.

بندر شهید بهشتی از سال 1362همزمان با سفر رهبر معظم انقلاب و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال بطور رسمی افتتاح شده است.

** مشوق های ویژه برای بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مشوق های ویژه ای برای بندر چابهار در نظر گرفته شده است تا این منطقه به یکی از قطب های مهم تجاری و اقتصادی تبدیل شود.

بهروز آقایی از جمله مشوق های در نظر گرفته شده را تخفیف 80 درصدی برای حقوق و عوارض وارد بر کشتی ها، 80 درصد هزینه توقف وارد بر کشتی ها، 60 درصد هزینه های راهنمایی، یدک کشی و لایروبی وارد بر کشتی ها، تخفیف 85 درصدی در انبارداری کانتینرهای صادراتی وترانزیت خارجی و تخفیف 75 درصدی برای انبارداری کانتینر خالی عنوان کرد.

وی همچنین از جمله مشوق های غیر تعرفه ای را تخصیص تسهیلات از محل وجوه اداره شده به بخش های غیر دولتی جهت خرید و تأمین شناورهای حمل مسافر و خودرو، ساخت مخازن نفتی، انبار، سیلو و سایر محوطه های نگهداری کالا در بندر شهید بهشتی چابهار عنوان کرد.

مدیرکل بنادر ودریانوردی سیستان وبلوچستان نبود اعمال رشد اجاره بهای ثابت قرارداد اجاره اراضی به مدت پنج سال در مدل های مالی، احتساب نرخ بازگشت داخلی 30 درصد برای قراردادهای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در مدل های مالی، اعطای معافیت پرداخت سهم درآمدی سازمان در کلیه قراردادهای سرمایه گذاری شامل اجاره بهای متغیر، سهم باربری، انبارداری و خن کاری و THC در خصوص کالاهای مازاد بر تعهد تناژ به مدت پنج سال از زمان بهره برداری از دیگر مشوق ها در بنادر چابهار دانست.

آقایی ادامه داد: الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار و تسری قانون مناطق آزاد نظیر معافیت های مالیاتی و گمرکی می تواند فصل جدیدی از رونق و توسعه و استقبال سرمایه گذاران را بدنبال داشته باشد.

وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.