۰ نفر

رئیس اتحادیه پوشاک خبر داد:

تعطیلی ۷۰ درصد تولیدکنندگان پوشاک/ تامین ۹۵درصد پوشاک کشور با قاچاق

۶ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر: 274412
 تعطیلی ۷۰ درصد تولیدکنندگان پوشاک/ تامین ۹۵درصد پوشاک کشور با قاچاق

رئیس اتحادیه پوشاک گفت: با رصد میدانی انجام شده ۳.۴ درصد پوشاک مورد نیاز داخل از تولید داخلی و ۱.۴ درصد با واردات خارجی تامین می‌شود.

  ابوالقاسم شیرازی در تیتر امشب از تعطیلی بیش از 70 درصد تولیدی های پوشاک خبر داد و افزود: مشکل اصلی بازار تولیدات پوشاک، واردات است. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، رئیس اتحادیه پوشاک با تاکید بر اینکه تولید کننده باید در بازار جهانی سهم داشته باشد، گفت: در کشور 50 هزار تولیدکننده و بنگاه کوچک و بزرگ داریم و اگر موانع را برداریم ظرفیت خالی پوشاک پر میشود و نیازی به واردات نیست.

شیرازی با پیشنهادی به وزارت صنعت برای رفع مشکلات بازار پوشاک خواستار ممنوعیت ورود کالای خارجی و منع هزینه های سربار دولتی مانند حذف مالیات بر ارزش افزوده و 30 درصد حق بیمه شد.

گلنار نصرالهی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک، دیگر مهمان برنامه، با بیان اینکه 510 هزار تن ظرفیت تولید پوشاک داریم، گفت: در سال 95 و 96 واردات رسمی 60 میلیون دلار بود در حالیکه در سال گذشته 3 هزار تن و در سال 95 شش هزار تن واردات داشتیم و این نشان دهنده کاهش واردات وزنی و بالا رفتن واردات ارزشی است.

وی درباره میزان قاچاق پوشاک در کشور، گفت: 20 هزار تن معادل 2.5میلیارد دلار ورادات قاچاق پوشاک در کشور صورت می‌گیرد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور نساجی و پوشاک، مطرح کرد: 30 درصد از پوشاک خارجی از ترکیه و مابقی از کشورهای چین و امارت وارد کشور می‌شوند.

الیاسی تولید کننده پوشاک با دفاع از کیفیت پوشاک تولید داخل گفت:از نظر حجم و کیفیت تولید پوشاک، مشکلی نداریم و تولید کننده داخلی میتواند همه نیاز داخلی را تأمین کند.

وی گفت: تولید کننده با یک پنجم ظرفیت واقعی تولید می کند زیرا در کشور باز و برندهای خارجی به بازار داخلی هجوم آورده است.

الیاسی افزود: بیشتر کالاهایی که به نام خارجی در بازار داخل به فروش میرود تولید ایران است و به نام خارجی به فروش می رسد.

وی گفت: دولت از ترس قاچاق تعرفه واردات را بسیار پائین آورده و باعث شده است پوشاک خارجی به صورت قانونی و به وفور وارد شود.

این تولید کننده افزود: کسی که می خواهد واردات انجام دهد باید هزینه آن را پرداخت کند.

وی گفت: به دلیل پائین بودن تعرفه واردات تولید داخل توان رقابت با نمونه خارجی را ندارد.

الیاسی با اشاره به اینکه فقط تولیدی خود او 180 نفر تعدیل نیرو داشته است افزود:اوضاع همه تولید کنندگان همین است و تعدیل نیرو در همه تولیدی ها رخ داده است.

وی گفت:در 10 سال گذشته هیچ اتفاق مثبتی برای صنعت پوشاک رخ نداد.

این تولید کننده افزود:تا اعلام میشود جلوی واردات گرفته شده است سیل سفارشات به تولید کننده روانه میشود،اما چون در اجرای قوانین سختگیری نمی شود هیچ تاثیر مثبتی ندارد.

وی گفت: اگر مسئولان به معنای واقعی میخواهند از کالای ایرانی حمایت کنند یک تا 2سال جلوی واردات را بگیرند و تنفس وام و مالیات به تولید کننده دهند تا تولید کننده بتواند قدرت پیدا کند.

الیاسی افزود: ما راضی هستیم برند خارجی، قاچاق وارد شود اما به صورت رسمی و با تعرفه پائین وارد نشود.