۰ نفر

وزیر صنعت ، معدن و تجارت؛

تراز تجاری کشور 1.5میلیارد دلار مثبت است/ افزایش 28.5درصدی صادرات کشور در 2ماه نخست سال

۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 273717
تراز تجاری کشور 1.5میلیارد دلار مثبت است/ افزایش 28.5درصدی صادرات کشور در 2ماه نخست سال

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در فروردین و اردیبهشت ۲۸.۵درصد صادرات غیر نفتی کشور رشد داشته است گفت: در دو ماه اول امسال یک و نیم میلیارد دلار تراز تجاری کشور مثبت بوده است.

محمد شریعتمداری ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت  اظهار کرد:‌ در دو ماه اول سال واردات 1.7 دهم درصد کاهش پیدا کرده است و 28.5 درصد صادرات غیر نفتی کشور رشد داشته است. به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وی تاکید کرد:‌ با مدیریت واردات مقابله با قاچاق و جلوگیری از ورود کالا بدون پرداخت حقوق ورودی حتی از مجاری قانونی باید از کالای ایرانی حمایت کنیم. تبلیغات کالاهای ایرانی در وقت‌های مناسب و در بین برنامه‌های پربیننده تلویزیونی به صورت مجانی یا با حداقل هزینه پخش شود. این کار کمک می‌کند که مردم نسبت به وضع تولید که وضعیت بسیار مطلوب و خوبی دارد، شناخت پیدا کند.

وی تصریح کرد:‌ ما درمدیریت واردات و همچنین جلوگیری از ورود کالای قاچاق بدون پرداخت حقوق ورودی حتی به صورت قانونی، امسال با شدت بیشتری عمل کرده و از کالای ایرانی حمایت می‌کنیم تا شرایط بالا رفتن کیفیت کالاهای داخلی فراهم شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت‌های منابع مالی تخصیص یافته به حوزه صنعت با تاکید بر این که رقم تخصیص یافته به این بخش نوید یک سال خوب در حوزه‌ی تولید را می‌دهد، گفت: امیدواریم با حمایت مردمی ارزش مصرف کالای داخلی در مقایسه با کالای خارجی بیشتر شده و بدین ترتیب تولید کنندگان با امید به ادامه فعالیت خود بپردازند.

شریعتمداری تاکید کرد:‌ امروز کشور مشحون از توانمندی‌های بسیار در حوزه‌های مختلف طراحی و مهندسی است و در بسیاری از صنایع در لبه دانش حرکت می‌کنیم اما متاسفانه امکان انتقال اطلاعات به مردم از طریق صدا و سیما فراهم نشده است. از صدا و سیما تقاضا داریم که پیشرفت‌های مهم صنعتی ما را در عرصه‌ی تکنولوژی برتر به ویژه حوزه طراحی‌ و مهندسی و ساخت و تولید به مردم منعکس کند.

وی خاطرنشان کرد : این که یک کشور بتواند ظرف ۵ سال ۸۰ میلیون تن ظرفیت خود در زنجیره تولید فولاد را افزایش دهد و به سقف ۲۰۰ میلیون تن برساند و همزمان ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت در حال اجرا با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد داشته باشد ، یعنی آن کشور در حوزه صنایع پایه زنده است.

وزیر صنعت با بیان این که مشغول بودن ۵۱ هزار واحد صنعتی در کشور به ساخت و ساز نشان دهنده‌ی پیشرفت صنعتی کشور است ادامه داد: تقاضای تاسیس برای ۲۰ هزار و ۷۶۰ واحد صنعتی جدید در سال گذشته نشانه‌علاقمندی فعالان بخش خصوصی به فعالیت و تولید با وجود سختی‌های موجود در این بخش است.

شریعتمداری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تاثیر تصمیم آمریکا به خروج از برجام در روند تولید در کشور با تاکید بر این که از روز نخست مطرح شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری نگاه درون زا به توانمندی‌های داخل در جای جای اقتصاد کشور شکل گرفته است خاطر نشان کرد:‌امروز در بخش قابل ملاحظه‌ای از تولید ، به هیچ وجه نیازمند فضای بیرونی نیستیم.

وی با تاکید بر این که تاثیر خروج آمریکا از برجام بر صنعت را به صورت صد در صدی رد نمی‌کنم اظهار کرد: حتما اگر آمریکایی‌ها فشار آوردند در برخی شاخه‌های صنعتی که تبادلاتی با دنیا داریم ممکن است با مقداری نقص مواجه شویم اما اقتصاد ایران و توانایی‌های اقتصادی و صنعتی کشور آنقدر وسیع و متنوع است که کشور با این توپ و تشرهای تو خالی به هیچ وجه ضربه‌ای به آن وارد نمی‌شود.

وزیر صنعت همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد افزایش قیمت خودرو گفت: فقط خودروسازان داخلی مجاز به افزایش قیمت تا مرز تورم انتظاری یعنی ۹.۶ درصد با رعایت ضوابط سازمان حمایت هستند.

وی تاکید کرد: اگر تخلفی در این مورد توسط نمایندگان مجاز شرکت‌های خودروسازان مهم گزارش شود، سازمان های نظارتی برخورد جدی خواهد کرد.

شریعتداری درباره تمایل قطعه سازان به افزایش 30 درصدی قیمت تمام شده در تولیدات خود اظهار کرد: به دلیل افزایش جهانی قیمت فولاد و تبعیت قیمت داخل از آن و همچنین افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بورس و آلومینیوم، قیمت تمام شده برخی از مواد مصرفی در تولید و ساخت قطعات داخلی افزایش یافته است.

وزیر صنعت در پایان با تاکید بر اینکه باید به قدرت خرید مردم نیز توجه داشت، خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم خودروسازان سود خود را با افزایش بهره وری تامین کنند و با حمایت بیشتر از نوسازی صنعتی، قیمت تمام شده تولید در فعالیت های قطعه سازی به حداقل برسد.