۰ نفر

ابلاغ مجدد دستورالعمل ثبت سفارش براساس قانون

۱۸ فروردین ۱۳۹۷، ۱۶:۳۲
کد خبر: 262441
ابلاغ مجدد دستورالعمل ثبت سفارش براساس قانون

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه دستورالعمل ثبت سفارش براساس قانون برای اجرا در سال 97 ابلاغ شده است، گفت: براین اساس واردکننده به روش غیر بانکی حداکثر ظرف 180 روز از تاریخ صدور ثبت سفارش، مجاز به ورود کالا به کشور است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، مجتبی خسرو تاج گفت: دستورالعمل ثبت سفارش واردات جدید نیست و از سال گذشته اجرایی می‌شود اما با هدف اطلاع رسانی مجدد و طبق آیین نامه قانون مقررات صادرات و واردات باید در ابتدای امسال اطلاع رسانی می‌شد که در مورخ 97.1.05  این اقدام صورت گرفته است. 

در این دستورالعمل خطاب به علی آبادی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات آمده است، در اجرای ماده 40 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موارد زیر جهت اجرا و اقدام لازم برای سال 1397، تعیین و ابلاغ می‌شود:

1 - مدت اعتبار ثبت سفارش تا اطلاع ثانونی 90 روز از تاریخ صدور تعیین می‌شود. بدیهی است موارد مربوط به تبصره 3 ماده 40 آیین‌نامه فوق پس از تعیین توسط وزارت جهاد کشاورزی، به آن دفتر اعلام خواهد شد. 

2 - اعتبار درخواست‌های ثبت سفارش 30 روز تعیین می‌شود. 

3 - حداکثر مهلت ورود کالا به کشور: 

الف - روش غیربانکی: حداکثر ظرف 180 روز از تاریخ صدور ثبت سفارش، وارد‌کننده مجاز به ورود کالا به کشور می‌باشد. 

ب- روش بانکی: مهلت ورود کالا به کشور در این روش پس از صدور ثبت سفارش، تابع مقررات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. 

4 - حداکثر زمان پرداخت کارمزد، 72 ساعت بعد از تایید پرونده و صدور فیش کارمزد می‌باشد و در صورت عدم پرداخت در مهلت مقرر، درخواست ثبت سفارش و یا تمدید حذف می‌شود. 

5 - تغییر نوع کالای اساسی در ثبت سفارش‌هایی که برای آنها اعتبار اسنادی گشایش شده و یا حواله ارزی ارسال شده است، براساس درخواست بانک و مجوز دستگاه‌های ذیربط قابل انجام است. 

6 - لازم به یادآوری است تمدید ثبت سفارش صرفا براساس تبصره یک ماده 40 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و در صورت تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل انجام است و در غیراین صورت تمدید ثبت سفارش امکان‌پذیر نیست. 

در اجرای ماده 40 اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون صادرات و واردات  دستورالعمل ثبت سفارش جهت اجرا و اقدام در سال 1397 تعیین و ابلاغ شد.