۰ نفر

صادرات لوازم‌خانگی کم شد

۲۶ اسفند ۱۳۹۶، ۷:۰۷
کد خبر: 258939
صادرات لوازم‌خانگی کم شد

مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت، از صادرات ۱۹۰ میلیون دلاری لوازم خانگی در ۱۰ ماهه اول سال‌جاری خبر داد و گفت: این میزان سه درصد کاهش یافت اما به بازارهای اروپایی هم صادرات داشته‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مسعود کمالی اردکانی  به ارائه آمارهایی درباره صادرات بخش صنعتی پرداخت و در ارتباط با صادرات لوازم خانگی اظهار کرد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود سه درصد کاهش داشته است، اما با این وجود در برخی اقلام فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و به طور مثال در حوزه یخچال فریزر و لوازم گازسوز رشد صادراتی خوبی را شاهد بوده‌ایم و حتی توانسته‌ایم در این مدت برخی کالاها را به بازارهای اروپایی هم صادر کنیم.

مدیر کل دفترتوسعه صادرات محصولات صنعتی ومعدنی سازمان توسعه تجارت همچنین به رشد خوب صادرات مواد شیمیایی اشاره کرد و گفت:در ۱۰ ماهه امسال صادرات این بخش به بیش از یک میلیارد دلار رسیده و صادرات اقلام عمده‌ای مانند رنگ و رزین، محصولات آرایشی ومحصولات پلیمری رشدهای خوبی نشان می دهد.

اردکانی درعین حال به صادرات نساجی اشاره و اظهار کرد: تا پایان دی ماه ۳۴۰ میلیون دلار فرش دستباف، ۳۰۵ میلیون دلار محصولات مختلف نساجی، ۵۰ میلیون دلار پوشاک، ۳۰۰ میلیون دلار فرش ماشینی و موکت صادر شده اند که صادرات این بخش‌ها رشدی بین ۱۹ تا ۲۵ درصد نشان می دهد.

مدیرکل سازمان توسعه تجارت در عین حال به صادرات حوزه برق و الکترونیک اشاره کرد و گفت: در این زمینه ۲۳۵ میلیون دلار صادرات ۱۰ ماهه بوده که حدود ۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

اردکانی همچنین افزود: در حوزه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در مجموع حدود ۳۷۰ میلیون دلار صادرات صورت گرفته که این رقم حدود ۵۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

این مدیر سازمان توسعه تجارت همچنین اظهار کرد: در حوزه محصولات فلزی ۴۷۳ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که این رقم نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته شش درصد کاهش داشته است و صنایع معدنی به تفکیک در بخش فلزی ۴.۵ میلیارد دلار (با رشد ۲۶ درصدی)، ۱.۲ میلیارد دلار در بخش غیرفلزی (با پنج درصد رشد) همراه بوده است.

وی با بیان این‌که دلایل کاهش یا افزایش صادرات در هر محصول با توجه به بازار آن متفاوت است، گفت: در مجموع یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش آمارهای صادراتی به مسائل بانکی و کاهش مراودات بانکی مربوط می‌شود.

این مدیر صادراتی همچنین اظهار کرد: البته در برخی موارد مانند مواد معدنی کاهش صادرات به افزایش تقاضای داخلی مربوط می‌شود و با توجه به این‌که این مواد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند صادرات این بخش گاه با کاهش‌هایی همراه می‌شود.

اردکانی همچنین به بازار عراق اشاره کرد و گفت: بازار عراق یکی از بازارهای اصلی ما محسوب می‌شود اما دولت عراق اندک اندک به سمت تقویت صنایع داخلی نظیر سیمان حرکت می کند و اندک اندک به تولید داخل متکی شده و صادرات این محصولات به بازار عراق کاهش می یابد.

به گفته این مدیر سازمان توسعه تجارت، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی از دیگر مواردی است که تاثیر بسزایی در صادرات دارد، اما متاسفانه پشتیبانی خوبی از این بخش صورت نمی‌گیرد و مشوق‌های صادراتی که نیازمند منابع مالی است هنوز تامین نشده است. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که تجربه نشان داده هرگاه ما حمایت‌های لازم و مشوق‌های صادراتی لازم را در نظر گرفته‌ایم در آمارهای صادراتی کشور رشد خوبی را شاهد بوده‌ایم.

اردکانی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره اهداف تعیین شده صادرات در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: یکی از دلایلی که موفق به تحقق این اهداف نشده‌ایم، عدم حمایت مالی وارائه مشوق های صادراتی است. در عین حال در حوزه زیرساخت های صادراتی نیز نیازمند توسعه و سرمایه گذاری جدی هستیم.