۰ نفر

معاون شیلات خبر داد:

۹۵درصد ماهی‌قرمزها ایرانی هستند

۲۵ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۴۵
کد خبر: 258823
۹۵درصد ماهی‌قرمزها ایرانی هستند

ماهی قرمز گل سر سبد سفره های نوروزی مردم است که هر ساله بازار داغی در این ایام پیدا می کند و به گفته معاون سازمان شیلات میزان تولید انواع ماهیان زینتی که بخشی از آن مربوط به ماهی قرمز است سالانه به ۲۰۰ میلیون قطعه می رسد و آیین نامه ای برای تسهیل این فعالیت در حال تصویب و ابلاغ است.

ماهی قرمز که به رسم همیشگی مهمان سفره های نوروزی است و در ایام تعطیلات و شب عید در همه خانه ها یافت می شود، امروزه به گفته حسین عبدالحی، تولید فراوانی دارد و بخش زیادی از ۲۰۰ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی تولیدی در کشور است که در قالب ۲۰۰ نوع ماهی زینتی و تقریبا در همه استان ها صورت می گیرد. در این میان بیشترین تولید ماهیان زینتی در استان اصفهان صورت می گیرد و وضعیت تجارت آن نیز بهبود یافته، چراکه میزان صادرات نسبت واردات در طول سال های دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به دولت قبل افزایش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، وی با اشاره به سهم بیش از ۴۰ درصدی استان اصفهان به ویژه شهر کاشان در تولید انواع ماهی زینتی مانند ماهی قرمز، در این باره گفت: حدود ۹۵ درصد انواع ماهیان قرمز موجود در بازار در داخل تولید می شود و بخش اندکی از آن وارداتی است، اما اینکه گفته می شود "ماهیان زینتی و آکواریومی هم از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق به کشور وارد می شوند"، اینگونه نیست، چراکه حمل و نقل و نگهداری آن در طول مسیر بسیار سخت است و نمی توان آن را غیر رسمی وارد کرد.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات با بیان اینکه صادرات ماهیان زینتی سهم قابل قبولی در صادرات آبزیان دارد، گفت: شهرستان محلات به تنهایی سالانه بیش از یک میلیون دلار انواع ماهیان زینتی به کشورهای مختلف صادر می کند و این مسئله نشان دهنده رونق تولید و بازار این گونه های آبزی است.

عبدالحی با بیان اینکه  با توجه به زیان بار نبودن و کم خطر بودن پرورش ماهی زینتی، هر کسی در این زمینه متقاضی باشد مجوز می گیرد، گفت: این فعالیت جزو تولیدات سالم و تقریبا بی خطر است و می تواند جایگزین مناسبی برای حیواناتی مانند سگ و گربه باشد. بنابراین تولیدش هم می تواند در هر جایی صورت گیرد و بر همین اساس در حال تدوین و تنظیم آیین نامه ای هستیم که متقاضیان برای تولید کمتر از ۵۰ هزار قطعه ماهی زینتی نیازی به استعلام های خاص نباشد. البته برای او کارت صادر می شود و نیازی به سختگیری های صورت گرفته برای یک تولید بزرگ نیست.

وی تصریح کرد:  ماهیان زینتی و آکواریومی که بیش از ۹۹ درصد آن ها در آب شیرین تولید می یابند، هیچ مخاطره ای ندارند و به نظر می رسد که باید با هم اندیشی و همفکری با دستگاه هایی مانند سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی برای تسهیل تولید فکری کرد و تدبیری اندیشید که نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد.