۰ نفر

پیشنهاد آخوندی برای تشکیل میز حمل و نقل اکو در ایران

۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۲۰
کد خبر: 256306
پیشنهاد آخوندی برای تشکیل میز حمل و نقل اکو در ایران

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در بیست و چهارمین کمیته اجرایی و شانزدهمین نشست مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت سازمان همکاری اقتصادی (اکو)* پیشنهاد تشکیل میز حمل‌ونقل اکو در ایران برای ارائه خدمات لجستیک را مطرح کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، «عباس آخوندی» در آیین گشایش بیست و چهارمین کمیته اجرایی و شانزدهمین نشست مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اکو بر بازنگری در شبکه ارتباطی منطقه اکو به‌عنوان یک راهبرد تاکید کرد.

اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1343 خورشیدی (1964 میلادی) نخستین آن را پایه ‌ریزی کردند.

آخوندی گفت: 50 سال از نخستین اقدام ها برای تشکیل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو می‌گذرد اما سطح تجارت داخلی اکو هشت درصد است. باید به این سوال پاسخ داده شود که چرا تاکنون میزان تجارت داخلی اکو افزایش پیدا نکرده است؟

وی ادامه داد: نکته اول، دسترسی به فناوری است. بخشی از تجارت درون منطقه‌ای به حوزه صنعت مربوط می‌شود که نبود فناوری‌های لازم در این بخش موجب می شود اعضا برای دستیابی به فناوری به خارج از منطقه رجوع کنند و این موضوع قابل درک است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: کشورهای عضو اکو به سرمایه‌ گذاری‌های فراملی نیازمندند؛ در حالی که سرمایه‌گذاری‌های فراملی بسترهای حقوقی خاصی نیاز دارد و شاید به همین دلیل تاکنون موافقت‌نامه‌های امضا شده، عملیاتی نشده است.

وی گفت: تجارت و تاکید صرف روی آن به تنهایی کافی نیست. همچنین رویکرد بنیادی درباره همکاری‌های اقتصادی کفایت نمی‌کند. اکنون نیازمند همکاری‌های پایه‌ای هستیم. باید درون کشورهای عضو گفت‌وگوهای درون تمدنی شکل بگیرد.

به گفته وی، اتحادیه اروپا یک اتحادیه تمدنی است و رشد اقتصادی به دلیل اشتراک تمدنی بین کشورهای عضو این اتحادیه رخ داد.

این مسئول پرسید چرا در منطقه اکو، تبادل دانشجو، گردشگری و حتی ازدواج و پیوندهای خانوادگی بین کشورهای عضو بسیار محدود است؟

وی تصریح کرد: متاسفانه نوعی لجاجت و تقابل بین اعضا وجود دارد و باید از آن دست برداشت.

نشست افتتاحیه بیست و چهارمین کمیته اجرایی و شانزدهمین نشست مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنعت اکو با حضور رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ایران، رییس اتاق اکو، نایب‌رییس اتاق ترکیه، دبیرکل سازمان اکو و وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق بازرگانی قرقیزستان در این نشست سند همکاری امضا کردند.