۰ نفر

ورود فرش دستباف ممنوع؛ حتی ایرانی!

۳۰ بهمن ۱۳۹۶، ۸:۱۵
کد خبر: 253186
ورود فرش دستباف ممنوع؛ حتی ایرانی!

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف با اشاره به ممنوعیت سفت و سخت واردات فرش‌های دستباف ایران، گفت: حتی واردات فرش‌های دستباف ایرانی که بدون جواز صادرات از کشور خارج شده‌اند به داخل ممنوع است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مجتبی عراقچی با بیان این‌که ایران خود یک تولیدکننده منطقه فرش‌های دستی است، اظهار کرد: ورود هرگونه فرش دستی به بازار داخلی توجیه‌پذیر نیست و ممنوعیت‌های سفت و سخت قانونی برای آن وجود دارد.

وی اضافه کرد: حتی پیش از این فرش‌هایی که از برای بازارهای خارجی فرستاده می‌شد و بعد از مدتی به فروش نمی‌رفت و قصد بازگرداندن آنها به کشور وجود داشت، این ممنوعیت برای آنها اعمال می‌شد و گمرک از ورود فرش‌ها جلوگیری می‌کرد یا ترخیص آنها را منوط به پرداخت تعرفه‌های بالا کرده بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف در خصوص رایزنی‌های انجام شده با گمرک، اظهار کرد: با توافق صورت گرفته، قرار شد فرش‌های دستبافی که از گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر شدند و جواز رسمی داشتند بتوانند به داخل بازگردند که فقط فرش‌هایی که پس از انقلاب صادر شدند را شامل می‌شود و همچنان فرش‌هایی که پیش از انقلاب از مرزها خارج شده‌اند امکان ورود ندارند.

 این اظهارات در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارش های تحلیلی خود از امار تجارت ایران را، بدون تفکیک آمار واردات فرش و صنایع دستی را اعلامی می‌کند و نمی توان به دسته بندی دقیقی از موارد وارداتی رسید. با وجود آنکه ایران خود یکی از مراجع اصلی تولید صنایع دستی و فرش دستباف است، به نظر می رسد که باید آمار مربوط تجارت این دسته از محصولات به خصوص آمار مربوط به واردات با حساسیت بیشتر و قابل رصدی ارائه شود.