۰ نفر

دلایل بسته ماندن مرزهای تمرچین و پرویزخان

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۱۵
کد خبر: 238307
دلایل بسته ماندن مرزهای تمرچین و پرویزخان

نماینده دولت اقلیم کردستان عراق در تهران، اظهار کرد: گفت‌وگوهایی بین ایران و منطقه اقلیم کردستان برای باز شدن مرزهای پرویزخان و تمرچین صورت گرفته ولی نتیجه این گفت‌وگوها معطوف به حصول رایزنی‌ها بین اربیل و بغداد است.

ناظم دباغ، در مورد آخرین تحولات صورت گرفته پیرامون روابط دولت اربیل و بغداد، اظهار کرد: ما در اربیل بر موضوع گفت‌وگو با دولت بغداد تاکید داریم و معتقدیم که باید طبق قانون اساسی عراق این رایزنی‌ها انجام شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی گفت: با وجود این‌که دولت اقلیم بر بازگشایی این مرزها تاکید دارد و برای انجام آن اعلام آمادگی کرده است ولی حکومت عراق پیش‌شرط لغو نتایج رفراندوم را برای انجام این گفت‌وگوها در نظر گرفته است. این در حالی است که حکومت اقلیم اعلام کرده است در این زمینه تابع تصمیم دادگاه فدرال عراق است و به نظر می‌رسد که دولت بغداد به دنبال بهانه‌ای است تا انجام این گفت‌وگوها را به تعویق بیندازد به نحوی که این گفت‌وگوها بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی در این منطقه انجام شود.

نماینده دولت اقلیم کردستان عراق در تهران با تاکید بر این‌که دولت اقلیم آمادگی دارد هر چه زودتر گفت‌وگوها را بر اساس قانون اساسی عراق با بغداد آغاز کند، در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد روند باز شدن مرزهای مشترک ایران و منطقه اقلیم کردستان، گفت: همان‌طور که می‌دانید مرز باشماق بین منطقه اقلیم و ایران باز شده و گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی نیز برای باز شدن مرز تمرچین و پرویزخان صورت گرفته ولی باز شدن این مرزها معطوف به حصول نتیجه بین اربیل و بغداد است.

وی با بیان این‌که در فرایند کنونی مشخص نیست که مدیریت این مرزها صرفا بر عهده بغداد است یا اربیل و بغداد به طور مشترک مسوولیت این موضوع را برعهده دارند، ادامه داد: با توجه به این موضوع طرف ایرانی نیز نمی‌تواند یک طرفه مرز را باز کند. از دیگر سو به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مرز پرویزخان در کنار مرز خسروی است دولت بغداد نیازی نمی‌بیند که مرز پرویزخان را باز کند این در حالی است که بسیاری از افراد و تجار برای رفت و آمد بین دو منطقه در حال حاضر با مشکلاتی روبرو هستند.