۰ نفر

تاثیر مثبت توسعه بندر چابهار در تقویت اقتصاد کشور

۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۱:۵۹
کد خبر: 235257
تاثیر مثبت توسعه بندر چابهار در تقویت اقتصاد کشور

وزیر راه و شهرسازی گفت: افتتاح فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بخشی از تحقق سیاست های توسعه سواحل مکران است که در راستای تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر آباد سازی این سواحل بکر و گنج پنهان اجرا شده است.

عباس آخوندی شنبه شب با حضور در چابهار و شرکت در برنامه زنده تلویزیونی «اقیانوس» شبکه سه سیما اظهار داشت: چابهار با اتصال به آبهای اقیانوسی یک نقطه مهم تجاری و اقتصادی و دروازه آینده ایران برای توسعه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با تشریح فعالیت های انجام گرفته برای آماده سازی فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار خاطرنشان کرد: هم اینک 403 میلیون دلار در بندر چابهار هزینه شده است.

وی ساخت راه آهن چابهار- زاهدان را برای توسعه سیستان و بلوچستان مهم ارزیابی کرد و گفت: برای ساخت این خط ریلی نیاز به سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد تومانی داریم تا چابهار به شبکه ریلی کشور متصل شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: چابهار به دلیل موقعیت خوب جغرافیایی و راهبردی برای کشورهای همجوار به ویژه هند، افغانستان و آسیای میانه مهم است.

17

آخوندی افزود: بندر چابهار پس از افتتاح نیازمند جاده مناسب ترانزیتی، ریل و فرودگاه برای دسترسی بهتر و صادرات و واردات کالا است.

وی ادامه داد: فار نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار فردا با حضور رئیس جمهوری و مهمانان داخلی و خارجی افتتاح خواهد شد و این نوید دهنده فصل جدیدی از توسعه این منطقه و حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای فعالیت های مختلف حمل و نقل کالا است.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و هیات همراه در نخستین سفر استانی خود در دولت دوازدهم امروز /شنبه/ وارد منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان شدند.

رئیس جمهوری در سفر 2 روزه خود برای شرکت در نشست ها و افتتاح طرح های مختلف علاوه بر زاهدان، فردا به چابهار می رود.

در این سفر وزیران از جمله نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، وزیر ارتباطات و اطلاعات، رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس سازمان بهزیستی و معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دکتر روحانی را همراهی می کنند.

افتتاح فاز نخست بندر شهید شهید بهشتی چابهار یکی از برنامه های رئیس جمهوری است.

عملیات اجرایی فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی از مرداد 1386 آغاز شده بود و تا سال 1392 تقریبا 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، که دولت تدبیر وامید با حساسیت بالا طرح توسعه بندر شهید بهشتی را به مرحله افتتاح رساند به طوریکه 14 درصد پیشرفت فیزیکی این بندر مربوط به پارسال است.

ورود تجهیزات به بندر شهید بهشتی چابهار در چهار مرحله انجام شده است.

سازمان بنادر و دریانوردی 6 موج شکن در سواحل چابهار و کنارک ایجاد کرده که بهترین نقطه اقتصادی و اشتغالزایی برای مردم بومی این منطقه به شمار می رود.

در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بیش از 203 هکتار زمین جدید از دریا با استفاده از لایروبی استحصال شده است، دایک گذاری بیش از پنج کیلومتر، 60 هکتار بتن ریزی و تایل گذاری و تحکیم بستر، هزار و 650 متر موج شکن، ساخت هزار و 700 متر اسکله و 35 هکتار از محوطه کانتینری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تایل گذاری و عملیاتی شده است.

این بندر پس از بهره برداری قابلیت هرگونه عملیات بندری در حوزه های ترمینال کانتینری را برخوردار خواهد بود و علاوه بر ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری هشت و نیم میلیون تن با آماده شدن پسکرانه آن تا 15 میلیون تن ظرفیت ایجاد خواهد شد.