۰ نفر

صادرات فرش دستباف رو به افزایش است

۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۵۸
کد خبر: 234843
 صادرات فرش دستباف رو به افزایش است

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: وضعیت صادرات فرش دستباف کشور بهبود یافته و صادرات این کالا رو به افزایش است.

' حمید کارگر ' روز پنجشنبه در مراسم گشایش بیستمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف در اصفهان افزود: طبق آمار گمرک ایران، صادرات فرش دستباف کشور طی هفت ماهه امسال با 221 میلیون دلار درآمد ارزی نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد رشد داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی اضافه کرد: البته صادرات فرش دستباف هنوز فاصله زیادی با سال های قبل از اعمال تحریم ها دارد اما روند افزایشی صادرات فرش دستباف امیدوار کننده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه عوامل داخلی و خارجی در تولید و صادرات فرش دستباف ایران تاثیر گذار است، گفت: وجود تحریم در سال های گذشته، منع واردات فرش ایران توسط کشور آمریکا و تغییرسلایق مصرف کنندگان در کشورهای خارجی و استفاده از انواع کفپوش ها، موکت و فرش ماشینی به جای فرش دستباف از مهمترین عوامل خارجی کاهش صادرات فرش ایران بوده است.

کارگر، افزایش تورم و بالارفتن قیمت مواد اولیه که منجر به افزایش قیمت تمام شده فرش دستباف شد را عامل مهم داخلی تاثیرگذار بر صادرات فرش دستباف کشور بیان کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در عین حال تصریح کرد: روند کاهش صادرات فرش دستباف طی سال های اخیر گریبانگیر رقبای فرش دستباف ایران از جمله هند و پاکستان نیز شده است که دلیل مهم آن تغییر سلایق مشتری بوده است.

وی صادرات فرش دستباف ایران به چین را اتفاقی خوب برای فرش دستباف کشور دانست و افزود: براساس آمار گمرک ایران تا پایان مهر امسال، چین در بین 10 کشور اصلی خریدار فرش ایران بوده است.

کارگر، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضع مالیات بر ارزش افزوده بر فرش دستباف در کشور گفت: طبق قانون، فرش دستباف معاف از مالیات است و ما نیز خواستار ابقای معافیت از مالیات بر ارزش افزوده بر فرش دستباف هستیم.

وی با بیان اینکه این خواسته ما دلایل زیادی دارد، افزود: از جمله دلایل ما این است که اعمال مالیات بر ارزش افزوده برای فرش دستباف، درآمد زیادی را نصیب دولت نمی کند و از سوی دیگر اثر روانی منفی بر این صنعت دارد و صنعت فرش دستباف را از نیل به اهداف اصلی و جایگاه واقعی خود باز می دارد که با سیاست های افزایش اشتغال و تولید در تضاد است.

بیستمین نمایشگاه تخصصی- صادراتی فرش دستباف با حضور 152 مشارکت کننده تا 15 آذر امسال در نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان برپاست.

در این نمایشگاه، نمایندگان استان های اصفهان، تهران، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، قم، کرمان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، گلستان و خراسان رضوی آخرین نمونه دست بافته های خود در زمینه های فرش دستباف، قالی، قالیچه، گلیم، گبه، چرم فرش، قالی های روستایی و عشایری را به نمایش گذاشته اند.